Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 28 Oktober 2010

Maqam Para Sahabat Rasulullah SAW

Gambar makam sahabat Rasulullah SAW


RencahOleh: blalang

"Sahabat Rasulullah S.A.W. (Arab الصحابه;) adalah bermaksud mereka yang hidup semasa zaman baginda, mengenali dan menjadi rakan seperjuangan Nabi Muhammad s.a.w. semasa mengembangkan Islam.

Para sahabat Rasulullah telah berjuang sehidup semati bersama Rasululllah SAW, yang telah membela Islam dan Nabinya dengan jiwa, raga dan hartanya dan telah berjasa mengembangkan Islam. Seperti Nabi Muhammad SAW, kita tidak pernah mengenal wajah-wajah mereka tapi kita mencintai mereka, para sahabat Nabi pilihan Allah SWT.

Berikut antara makam-makam mereka para sahabat yang mulia ini .Mudah-mudahan, nanti kita semua yang hina dan banyak dosa ini, diampuni dosa, diberi syafaat Nabi dan dikumpulkan bersama Nabi dan para sahabatnya yang mulia ini. Amiin ….

sahabat Rasulullah SAW

Makam Bilal bin Rabbah, sahabat Nabi dari negeri Habsyi (Ethiopia). Budak hitam yang diangkat menjadi muazin Rasulullah SAW. Kisah terkenal dari Bilal Bin Rabbah ialah kisah Bilal yang ditindih dengan batu besar di atas perutnya oleh kafir Quraisy, walau kesakitan tapi bibirnya hanya mengucapkan “Allahu Ahad … ahad …. Ahad.”

sahabat Rasulullah SAW

Makam Sahabat Nabi yang terkenal, Ubay bin Kaab. Nama lengkapnya Ubay bin Kaab bin Qis bin Ubaid al-Ansari al-Khazraji. Beliau adalah Sayyid al-Qurr’o (pemimpin para pembaca al-Quran). Biasa dipanggil Abu Thufail. Beliau adalah termasuk dalam golongan sahabat yang awal masuk Islam, setiausaha Nabi yang mashur, ketika kecil sudah turut menyaksikan perjanjanjian Aqabah, dan turut dalam banyak peperangan besama Rasulullah SAW. Beliau dikenali sebagai sahabat yang meriwayatkan hadis.

sahabat Rasulullah SAW

Makam Abu Adbullah Jabir Al-Anshary. Sahabat Nabi yang terkenal pandai dan kuat dalam hafalan pengumpulan dan periwayatan hadits. Berguru dan berbai’at sejak kecil dengan Rasulullah SAW. Diriwayatkan darinya terkumpul sekitar 1,540 hadis. Ia masih kecil semasa Perang Badar dan Uhud berlaku. Beliau adalah diantara yang ikut sumpah setia kepada Rasulullah di Bai’ah Ridwan.

sahabat Rasulullah SAW

Makam sahabat Nabi yang agung, Abu Dzar Al-Ghifari. Sahabat kebanggaan Nabi yang dikenali akan memberi kritikan pedas kepada pemimpin yang menyimpang dan pada siapa saja tanpa rasa takut dihukum.

sahabat Rasulullah SAW

Makam sahabat yang terkenal Anas bin Malik. Ia adalah sahabat kesayangan Nabi. Ia adalah sahabat yang dikatakan Abu Hurairah, “aku belum pernah melihat orang yang solat menyerupai solatnya Rasulullah SAW kecuali Ibn Umm Salim (Anas bin Malik).” 10 tahun ia menjadi khadim (pelayan) Rasulullah dan dialah yang meriwayatkan hadis bahawa selama 10 tahun bersama Nabi. 2287 hadis terkumpul darinya selama ia bersahabat dengan beliau. Wafat pada tahun 91 Hijrah, berumur 99 tahun.

sahabat Rasulullah SAW

Gambar di atas bukan makam tapi runtuhan rumah Abu Ayub Al-Ansari, sahabat Nabi yang dikenali kekayaan dan kedermawanannya. Rumah ini adalah rumah yang dikunjungi Rasulullah SAW ketika setelah baginda berhijrah ke Madinah.

sahabat Rasulullah SAW

Makam Jaafar Ibn Abi Talib di Jordan, sepupu Rasulullah SAW.

sahabat Rasulullah SAW

Makam sahabat Nabi, Salam al-Farisi. Salman al Farisi dikenal sebagai “Imam”, “Pewaris Islam”, “Hakim yang Bijaksana”, “Ulama yang Berpengetahuan Luas”, “Ahlul Bayt”. Semua gelaran trersebut diberikan kepadanya oleh Nabi Muhammad saw.


"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan