Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Isnin, 25 Oktober 2010

Binatang-binatang Syurga


Sepuluh binatang dunia yang dimasukkan Allah ke dalam syurga

1) Buraq (Tunggangan Nabi Muhammad SAW ketik isra')

2) Unta yg disembelih oleh kaum thamud yg zalim dan derhaka kpd Nabi Soleh a.s.

3) Himar (keldai) tunggangan Nabi Allah 'Aziz.

4) Lembu jantan yg hendak dijamukan oleh Nabi Ibrahim kpd Malaikat yg datang ke rumahnya berupa orang2 muda.

5) Kibash penebus leher Nabi Allah Ismail tatkala hendak disembelih oleh ayahnya Nabi Allah Ibrahim a.s..

6) Burung Hud Hud Nabi Allah Sulaiman.

7) Semut (Ketua semut yg keluar bersama2 Nabi Allah Sulaiman tatkala hendak meminta hujan di tengah padang.

8) Anjing ashabul kahfi.

9) Ikan nun yg menelan Nabi Allah Yunus a.s tatkala dibuang oleh kaum fasiq ke dalam laut.

10) Lembu Bani Israil yg disembelih kerana hendak membangunkan org kaya sudah mati dibunuh oleh anak saudaranya supaya dipukulkan Nabi Allah Musa lidahnya kepada mayat itu boleh ia bertutur mengatakan orang yg membunuhnya iaitu dua orang anak saudaranya.

2 ulasan:

  1. assalamualaikum, ada salah seorg pnbaca blog saya menanyakan mengapa anjing ashabul kahfi masuk kesyurga,. dan ini jawapan yg saya bg.,

    -"ok,scara ringkasnya, anjing ashabul kahfi, berdasarkn crita yg saya dgr merupakan seekor anjing yg tinggal di sebuah ngeri yg mana pnduduk nya kejam dan suka bunuh anjing.,pastu, anjing ni pon lari utk slamat kn diri lalu tinggal dgn beberapa org pemuda yg soleh dan beriman. Anjing ini merupakan anjing yg turut disebut dlm alquran dlm kisah ashabul kahfi.,kisah Ashabul Kahfi merupakan satu kisah benar mengenai beberapa org pemuda yang tertidur di dalam sebuah gua(selepas lari dr raja yg kejam), dan bangun 309 tahun kemudian. Bilangan pemuda yg sbnar adalah tak diketahui, dan tidak menjadi kepentingan utk berbahas mengenainya(hanya Allah yg tahu). Ada yang mengatakan 3, 5, 7, 8 termasuk seekor anjing. Anjing ni setia menjaga pemuda2 tersebut sepanjang mereka tertidur., ini sahaja kisah serba ringkas tntang anjing ashabul kahfi yg sy tahu,.utk penjelasan yg lebih, sy rasa elok saudari rujuk ustaz2., trima kasih"

    jwpan yg saya berikan ni adalah berdasarkn kisah ashabul kahfi yg saya dgr dr ustaz2 dan baca dari artikel2.,saya mohon jasa saudara utk check kalau2 ada kesalahan atau kesalah fahaman dlm jwpn yg saya bg tu, dan kalau saudara ada penambahan dalam jwpn tu,. trima kasih., assalamualaikum

    BalasPadam
  2. Memang saya setuju dgn jawapan enta. Anjing seekur binatang yg sangat setia pada tuannya. Anjing Ashabul kahfi meskipun tak bertuan tapi amat setia menunggu pintu gua.Justru layaklah ia salah seekur binatang yg dihidupkan di Syurga. Wallahuaklam

    BalasPadam