Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Isnin, 20 Disember 2010

Mukmin Al-Haq vs Mukmin A'si

1.Mukmin Al-Haq adalah mukmin yang soleh dan bertaqwa iaitu mereka yang sentiasa melakukan perkara-perkara yang baik dan sentiasa menghindari daripada melakukan perkara yang mungkar dan maksiat


2.Mukmin yang asi dengan kata lain yang selain daripada melakukan ketaatan mereka juga melakukan maksiat.. mereka mencampur adukkan antara hak dan bathil


Sesungguhnya bukan semua orang-orang mukmin itu muttaqin dan solehin. Disana ada terdapat orang-orang yang mukmin tapi asi iaitu derhaka kepada Allah. Orang-orang mukmin yang asi dia beriman kepada Allah dan percaya kepada Allah tetapi iman mereka lemah atau nipis. Kerana itu dia melakukan perkara maksiat mungkar. Sedang hatinya masih lagi percaya tetapi lemah untuk meninggalkan dosa dan maksiat itu.


Orang itu nasibnya di hari akhirat diletakkan didalam neraka dan dibakar. Apabila habis tempoh seksaannya dengan kehendak Allah lalu dia dikeluarkan daripada neraka. Dengan kata lain dia tidak rela kerana imannya masih ada selepas itu dia dimasukkan pula ke syurga.


Antara sifat-sifat orang mukmin yang asi ialah


1-cuai dalam melakukan ketaatan wajib seperti solat puasa dan sebagainya.

2-Suka melakukan benda-benda yang haram seperti zina, mencuri, mendedahkan aurat dan lain-lain.

3-Melakukan ibadat dan perkara-perkara yang baik tapi hatinya tidak ikhlas. Adanya riak, sum’ah atau ibadat yang dilakukan itu dalam tidak betul syarat-syaratnya tidak cukup rukunnya.


Sesungguh ibadat itu apabila diangkat ke langit oleh malaikat lalu ibadat-ibadat itu akan berkata kepada orang yang melakukannya “Sebagaimana engkau telah mensia-sia terhadapku maka Allah juga akan mensia-siakan engkau. Tuhan akan abaikan dirimu dan tidak akan membuka pintu langit untukmu. Tuhan tidak akan beri peluang untuk masuk syurganya”


Oleh kerana itu seluruh ibadat hendaklah dilaksanakan dengan betul dan ikhlas kepada Allah. Jika tidak, seseorang itu melakukan ibadat berdosa, tidak melakukannya juga berdosa.


Adapun sifat-sifat orang mukmin yang soleh lagi bertaqwa ialah


Mereka yang hatinya suci suka beribadat yang wajib dan sunat disamping memelihara dirinya daripada maksiat-maksiat yang besar dan kecil yang luar dan dalam. Antara sifat-sifat itu ialah sentiasa mendirikan sembahyang dan menjaga syarat-syarat, rukun-rukun serta kekhusyukan dalam ibadat.


Keikhlasan hati mereka hanyalah kepada Allah. Tiada apa yang mereka harapkan kecuali redha Allah walau dalam apa jua keadaan. Mereka tidak kisahkan apa yang manusia kata dan fikirkan, yang mereka kisahkan ialah apa yang Allah fikir dan apakah Allah redha dengan mereka atau tidak.


Bagi mereka yang ikhlas kepada Allah ini, biarlah seluruh manusia menghina dan memarahi dirinya kerana memelihara agama Allah dan Allah meredhainya daripada dia disanjung dan dipuja oleh semua makhluk tetapi dalam masa yang sama Allah melaknatinya dan memurkainya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan