Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 7 Oktober 2010

Hari ini 6 Oktober adalah hari Angkatan Tentera Mesir. Tarikh ini dipilih sempena kemenangan Mesir dalam Peperangan Yom Kippur ataupun dikenali dikalangan negara Islam sebagai Perang Ramadhan pada Oktober 1973.


Dalam peperangan yang berlangsung bulan Ramadhan itu, Tentera Mesir dengan bantuan sukarelawan Ikhwanul Muslimin dan ditiup dengan semangat Badar berjaya merampas kembali Terusan Suez seterusnya melepasi Semenanjung Sinai yang dijajah Israel sejauh 15km. Dan akhirnya berjaya memusnahkan Kubu Pertahanan Israel yang di kenali sebagai Bar Lev. Israel mendakwa kubunya itu terkebal di dunia ketika itu.

Hasil semangat jihad yang berinspirasikan Ghazwah Badar Al Kubra itu, Israel merasai kekalahan yang memalukan sejak Ghazwah Khaibar dalam Peperangan Yom Kippur ini yang berlangsung selama 20 hari. Seramai 3,000 orang tenteranya terbunuh,7,000 cedera, 314 jadi tawanan perang.

Manakala pesawat pejuangnya musnah sama sekali sebanyak 102 buah dan 300 buah kereta kebalnya hangus terbakar.

Akibat menanggung malu, Perdana Menteri Golda Mier, Menteri Pertahanan Moshe Dayan dan Panglima Tenteranya David Eliarzer meletak jawatan.


Inilah perang terbesar antara Tentera Islam dengan Yahudi sejak Ghazwah Khaibar. Juga pertempuran pertama secara terbuka.


Rekod Sirah merekodkan tiada berlaku peperangan secara terbuka antara Islam dengan Yahudi sejak zaman Rasulullah. Semuanya berlangsung secara kepungan ke atas Kota Yahudi. Iaitu pengepungan Kota Bani Qainuqa', Bani An Nadhir dan Bani Quraizah. Kemuncaknya adalah Ghazwah Khaibar. Juga secara pengepungan.


Ini bukti Yahudi bangsa yang amat penakut sekiranya Tentera Islam berjihad dengan obor keimanan.

Malangnya rekod kegemilangan Tentera Mesir ini dikhianati oleh Presidennya sendiri Anwar Sadat seorang pemuja Kamal Artaturk. Lima tahun selepas peristiwa gemilang itu, Sadat menjejak kaki di bumi Palestin atas undangan Perdana Menteri Israel Menachem Begin dan berucap di Parlimen Israel, Knesset pada November 1977.


Presiden Anwar Sadat

Setahun kemudian, Sadat menandatangani perjanjian damai dengan Yahudi dengan dikenali sebagai Perjanjian Kem David pada tahun 1978.


Ramai rakyat Mesir dan Dunia Arab marah dengan tindakan Sadat. Sadat membalas protes rakyatnya dengan operasi besar-besaran menangkap ramai pengikut Ikhwanul Muslimin untuk di sumbat dan disiksa di penjara Mesir.


Akibat pengkhianatannya terhadap Islam, Sadat menerima akibatnya pada Hari Pembarisan Mengingati Perang Yom Kippur pada 6 Oktober 1981.


Semasa asyik melihat lintasan hormat jet pejuang Angkatan Udara Mesir di angkasa, tiba-tiba satu pasukan Tentera Mesir yang diketuai Lt. Khaled Islambouli mula meledakkan tembakan dan lemparan granede ke arah sasaran pentas kenamaan. Sadat terbunuh serta merta dalam usia 63 tahun.


Semasa pengkebumian Sadat, tiada pemimpin Arab menghadirinya kecuali Sudan.


Hinanya Sadat mati di tangan tenteranya sendiri di hari kebesaran meraikan kemenangan menentang Yahudi.

http://tokpepijat.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan