Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 28 Oktober 2010

Kesebokkan yg tidak berkesudahan


Nabi bersabda akhir zaman nanti manusia menjadi semakin sebok. Masa menjadi semakin singkat. Bebanan kerja semakin bertambah. Stres, tekanan jiwa menghantui kehidupan manusia akhir zaman.Seorang penyakit kurap akan merasa puas apabila ia menggaru tetapi selepas itu akan terasa kepedihan dan kesakitan. Hakikatnya manusia tidak akan tenang dan bahagia sekiranya tidak kembali kepada ajaran Islam. Setiap beban akan terasa ringan sekiranya mengikut amalan para Nabi dan Rasul.

Dari Ibnu Abbas ra berkata:Semasa ALLAH SWT menjadikan Arsy dan menyuruh malaikat memikulnya dan lalu malaikat cuba memikulnya terasa sangat lah berat.Kemudian ALLAH SWT menyuruh malaikat membaca SUBHANALLAH.Setelah malaikat membacanya maka terasa ringan memikul Arsy dan malaikat membaca selama lamanya.


Ketika Allah swt menjadikan Nabi Adam as mula mula yg terkeluar dari mulut Adam ialah bersin lalu Allah swt mengilhamkan kpd Adam membaca "Alhamdulillah" setelah dibaca Allah swt menjawab “”Yarhamuka Rabbuka””(kerana rahmat itulah aku jadikan engkau) dan malaikat pula menjawab Yarhamkumullah.

Sebaik mendengar kalimah itu berkata lah malaikat ini adalah kalimah mulia dan sangat baik dan ia mengabungkan kalimah tersebut dengan membaca “”Subhanallah walhamdulillah". Setelah membaca kalimah tersebut maka terasa lagi ringan memikul Arsy dan malaikat membaca selama lamanya.


Tatkala pengikut nabi Nuh as ramai yg menyembah berhala maka Allah swt mewahyukan kpd nabi Nuh supaya membaca “”Laa ila hail lallah bagi mendapat keredhaan Allah. Setelah mendengar kalimah tersebut lalu malaikat berkata ini adalah kalimah ketiga yg besar dan baik lalu menggabungkan kalimah tersebut sehingga menjadi “”SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WALAA ILAAHA ILLALLAH dan membacanya menjadikan Arsy semakin ringan serta malaikat membaca selama lamanya.


Semasa peristiwa nabi Ibrahim menjalankan korban anaknya nabi Ismail as dan digantikan dengan seekor kibas oleh Allah swt dan nabi Ibrahim as menyebut “”Allahu Akbar"kerana terlalu gembira nikmat yg di kurniakan Allah kepadanya.Berkata para malaikat inilah kalimah keempat yg sangat baik dan besar lalu menggabungkan kalimah tersebut sehingga menjadi Subhanallah Walhamdulillah Walaa ila hail lal lah Wallahuakbar" Ia menjadikan Arsy semakin ringan setelah membacanya dan terus membaca selamanya.


Ketika malaikat Jibrail menceritakan kesah ini kepada Rasulullah saw dan baginda menjawab Laa haula wala Quwwata illa Billahhil Aliyil A'ziem". Setelah malaikat mendengar kalimah tersebut maka digabungkan sehingga menjadi“
Subhanallah Walhamdulillah Walaa ila hail lal lah Wallahuakbar Laa haula wala Quwwata illa Billahhil Aliyil A'ziem"

. Bertambahlah ringan arsy setelah membacanya seolah olah memikul kapas yg kecil dan ringan.

Amalkan zikir di atas dengan ikhlas nescaya kerja yang berat akan menjadi ringan,dan stres akan hilang InsyaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan