Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 6 Oktober 2010

Inilah padahnya bila facebook disalah gunakan


MUAR: Mereka bersahabat baik sejak di bangku sekolah lagi, malah turut bekerja di syarikat sama sebagai jurujual sejak setahun lalu, namun angkara laman sosial facebook, dua lelaki terbabit bertikam lidah dan bergaduh hingga bertindak melampaui batas dengan seorang daripadanya ditikam di khalayak ramai, semalam.
Peristiwa berdarah itu berpunca daripada salah faham dan kutuk mengutuk yang berlaku di laman sosial beberapa hari sebelum itu berakhir dengan tragedi apabila seorang daripada mereka bertindak di luar batas dengan menikam mangsa di rusuk kirinya dalam kejadian jam 1 tengah hari di sebuah kafe di bandar ini.


Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli berkata, sebelum itu, kedua-dua sahabat terbabit mengadakan pertemuan bagi membincangkan secara baik hal berkaitan kutuk-mengutuk yang berlaku di laman sosial terbabit di kafe berkenaan.


“Mangsa berusia 24 tahun dan suspek berumur 23 tahun bertemu untuk menyelesaikan salah faham yang timbul.


“Bagaimanapun, pertemuan itu tidak berlangsung dalam suasana aman, berlaku pertikaman lidah yang turut disaksikan pelanggan kafe.


“Akibat terlalu marah, suspek kemudian mengeluarkan sebilah pisau lantas menikam mangsa sebelum meninggalkan rakan baiknya itu dalam keadaan berlumuran darah,” katanya ketika ditemui, semalam.


Menurut beliau, mangsa yang cedera dibantu pelanggan di kafe itu sebelum dihantar ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) di sini, untuk mendapatkan rawatan.


Pasukan perubatan memerlukan lima jam untuk menyelamatkan nyawa mangsa yang ketika itu berada dalam keadaan kritikal.


“Suspek bagaimanapun berjaya ditahan polis kira-kira jam 5.45 petang hari yang sama di sekitar bandar Muar ketika cuba melarikan diri.


“Polis turut merampas sebilah pisau serba guna yang dipercayai digunakan bagi mencederakan mangsa,” katanya.


Suspek direman empat hari bermula semalam bagi membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan.

Ketika mengulas berkaitan keadaan mangsa yang masih menerima rawatan di HPSF, Mohamad Nasir mengatakan mangsa masih lemah, namun berada dalam keadaan stabil serta menunjukkan tanda positif untuk pulih.


Beliau juga menasihatkan pengguna laman sosial sentiasa berfikiran positif dan tidak terlalu terbawa-bawa dengan kritikan mahupun pendapat yang diterima sehingga bertindak di luar batas.

1 ulasan:

  1. Facebook ni macam nafsu kita le.kalau ia spt dikawal dgn baik ia mendatangkan kebaikkan. Tapi kalau nafsu dikuasai syaitan macam-macam boleh berlaku. Macam tu la jugak dgn facebook.

    BalasPadam