Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 14 Oktober 2010

Apabila Kesakitan Menjengah Diri


Menerbangkan kenang dalam pejam mata
di atas katil di sisi perempuan
berbaju putih yang meminta darahku,
aku perlahan-lahan khatam
Tuhan sedang menjadikan sakit ini
neraca untuk menimbang dosa...

Di mana kawan-kawan yang pernah
meminjam tawa dan jenakaku dulu..

yang tinggal adalah sahabat
yang sudi memberi pinjam duka dan tangisnya
di sisiku mengajar syahadah
biarpun payah
tapi mereka
tak pernah resah
atau merusuh hatinya.


Apabila kita sakit, bersyukurlah kepada Allah. Allah telah mendatangkan sakit itu dengan membawa pelbagai hikmah. Sakit persis raptai sebuah kematian. Tanpa sakit kita sering terlupa dan mengabaikan banyak perkara yang lebih utama. Leka kita memacu kehidupan dunia seolah-olah tiada perkara lain di sebalik kehidupan ini kecuali keseronokan. Hanya apabila sakit, butang keinsafan kita seolah-olah ditekan dan berbunyi. Namun masih adakah peluang untuk kita kembali ke pangkal jalan, menoleh ke belakang meninjau jalan pulang? Atau mengintai ke depan mencari-cari arah datang?

Maka sebelum Tuhan memberikan kita sakit, insaflah bahawa hidup ini hanya sementara. Kesementaraan itu tidak akan menjanjikan apa-apa kalau kita terus leka dan alpa. Banyak kesilapan dan kekhilafan yang kita lakukan bukan kerana kita tidak menyedari hidup di dunia ini hanya sementara, tetapi kerana kita terlalu dibuai leka dan ghairah memburu keseronokan dunia.

Pesan saya pada diri dan kepada sahabat-sahabat. Bersiap sedialah menempuh saat-saat sakit. Ia adalah pra kematian yang diturunkan Tuhan untuk menguji hambaNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan