Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Selasa, 19 Oktober 2010


Mungkin ramai di kalangan kita yang tidak pernah merasai durian isi merah. Alhamdulillah pepatah orang tua-tua 'jauh perjalanan luas pengalaman' Sepanjang saya merantau di bumi di bawah bayu saya dapat merasai buah durian unik ini.

Bagi kaum Kadazan Dusun mereka menggelar ianya sebagai sukang atau tabelak atau bahasa yang mudah difahami ialah Durian Hutan. Spesis Durian Merah ini hanya tumbuh di hutan Sabah. Tidak ramai yang mengetahui akan kewujudan Durian Merah ini. Mungkin ianya akan dijadikan tarikan pelancong di Negeri Sabah.


Apa yang membezakan Durian Merah dan Durian yang biasa adalah kulitnya. Kulit Durian Merah adalah lebih tipis dan kering. Namun rasanya tidak jauh membezakan dengan Durian yang biasa kita temui. Difahamkan jika musim Durian Merah, ianya di jual sekitar RM 2-3 bagi yang bersaiz seakan bola sepak takraw.


Saya tidak tahu sama ada spesis durian ini sesuai di tanam di semenanjung. Insyaallah buat teman-teman yang ingin berkunjung atau melawat Sabah jangan lupa rasalah durian ini. .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan