Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 24 November 2010

Kenderaan Ke Syurga


Ibrahim bin Adham keluar dari negerinya untuk menunaikan haji dengan berjalan kaki.
Dalam perjalanan, seorang lelaki yang menunggang untanya bertemu dengan Ibrahim lantas menegurnya:
- Tuan hendak ke mana?
Ibrahim menjawab:
- Saya hendak pergi menunaikan haji
- Mana kenderaan tuan? Perjalanannya sangat jauh!
- Aku mempunyai banyak kenderaan yang kamu tidak Nampak.
- Apa dia?
Ibrahim menjelaskan:
- Apabila aku ditimpa musibah, aku menaiki kenderaan SABAR
- Apabila aku diberi ni’mat, aku menaiki kenderaan SYUKUR
- Apabila berlaku ke atasku qadha’ dan qadar, aku menaiki kenderaan REDHA!
Lelaki itupun berkata:
- Berjalanlah tuan dengan iringan keberkatan dari Allah. Sesungguhnya tuanlah yang sebenarnya menaiki kenderaan sedangkan aku orang yang berjalan kaki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan