Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 25 November 2010

Bebudak Nak Jadi Orang Tua...Orang Tua Nak Jadi Bebudak...Ni apa hal?

Dunia sentiasa berputar. Anak-anak teruja nak jadi remaja,remaja tak sabar nak jadi orang dewasa. Orang dewasa akan jadi tua. Jadi orang tua beruntung kerana kita akan menghargai waktu sepi. Kita akan sedar walaupun duit bertimbun tak akan berguna kalau kita mula diserang penyakit.

Nak makan daging tak boleh sebab ada darah tinggi. Dulu kencing masin dah tua jadi kencing manis dah tak boleh minum teh tarik. Tengok pulak orang bakar sotong meleleh air liur doctor kata jangan makan kita ada ghaut. Apa nikmatnya duit banyak tapi tak boleh dimenafaatkan

Kalau kita tanya pada anak-anak. Mereka akan kata syoknya kalau jadi orang tua (dewasa) Ada duit banyak,boleh pakai kereta dan macam-macam lagi. Orang tua nak jadi bebudak, boleh dapat apa yg mereka hendak,tanggungjawab langsung tak dak.

Tapi ingat janji Allah manusia tidak akan balik muda seperti air sungai yang tidak akan berpatah balik ke ulu sungai. Hidup ini akan mati, akan bercerai juga antara roh dan jasad. Selamat tinggal dunia, selamat menempuh alam barzah. Isteri nyg kita sayang akan cepat-cepat panggil tok siak Masjid mandi dan kafankan agar mayat tidak berbau Itulah putaran hidup kita sebagai hamba yang Maha Esa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan