Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 22 Jun 2011

Qisas Oh Qisas...

Muhammad Saad al-Beshi, “Tahanan saat itu diikat dan ditutup matanya. Dengan sekali tebas pakai pedang, saya memisahkan kepalanya, yang jatuh menggelinding beberapa meter jauhnya,”
Seorang pembantu rumah bernama Ruyati bt Satubi telah dijatuhkan hukuman mati mengikut qanun Qisas setelah terbukti membunuh isteri kepada majikannya. Umum mengetahui bahawa hukum Qisas ialah nyawa dibalas nyawa,blood to blood darah dibayar darah. Ruyati gagal mendapat pengampunan dari majikannya untuk menebus dirinya dengan diat dan kini dia sedang menanti perlaksanaan hukuman pancung sampai mati.

Menurut Muhammad Saad Al-Beshi yg ditugaskan untuk memancung kepala pesalah, "Tahanan akan diikat kemas dan ditutup matanya, dan dengan sekali libas sahaja saya dapat memenggal dan memisahkan kepala sipesalah yang jatu menggelupur beberapa meter jaraknya . Di Arab Saudi nama Beshi cukup terkenal. lelaki berusia 50han ini merupakan seorang pemancung yang sangat mahir yg dilatih secara khusus oleh kerajaan Arab Saudi sejak 1998 lagi

Beshi tidak pernah merasa takut menjalankan tugas ini bahkan ia merasa amat bangga sekali kerana menurutnya ia telah menjalankan perintah Allah dalam melaksanakan hukum qisas menurut ajaran Al-Quran.Berdasarkan hukum di arab Saudi, hukuman mati akan dikenakan kepada pesalah yang melakukan jenayah pembunuhan,penyeludupan dadah rompakkan bersenjata dan penagih dadah.

Selain diminta memenggal kepala tahanan, ada juga ketikanya Beshi diarahkan menggunakan senjata api untuk menembak tahanan semuanya bergantung kepada arahan mahkamah. namun seringkali saya menggunakan pedang sahaja. Pernah dalam sahari beliau di arahkan memenggal 10 orang tahanan..

tahanan yg dikat dan ditutup matanya, Dengan sekali hayun kepalanya akan terputus dan dikala itu bayak saksi yang melihat akan termuntah kerana kengerian dan dahsyatnya hukuman ini. Ia akan menakutkan orang lain untuk melakukan jenayah.



Inilah pedang yang digunakan kala pertama kali lakukan pekerjaan memenggal kepala manusia
Inilah pedang yg digunakan kali pertama untuk memancung kepala pesalah jenayah suatu ketika dulu.

1 ulasan:

  1. MashaAllah...
    alangkah bagus n indah nya klu dapat dlaksanakan d Malaysia... hukum Allah dlaksanakan...

    BalasPadam