Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 26 Jun 2011

Besok-besok sajalah ustaz...

Kita sering mendengar kata-kata besok dah tua-tua baru nak ibadat. Nak berubah jadi baik. Sekarang nie muda lagi tak puas nak enjoy.

Kenapa perlu menangguh-nangguh waktu untuk berubah. Apakah kita sudah mengetahui ajal kita akan menjelang apabila kita telah menjadi tua bangka? Kita tidak tahu entah besok lusa Malaikat maut datang menjemput dalam keadaan kita tidak bersedia.

Sesungguhnya orang yang berjaya di sisi Allah ialah yang dapat menghilangkan sifat malas untuk beribadah. Orang yg tidak beribadah secara tidak langsung sengaja membiarkan dirinya berada dalam kegelapan. Cuba kita lihat skrin komputer dan matikan komputer/laptop lalu kita akan melihat munculnya bayangan hitam di dalamnya. Bayangan itu adalah anda...Fikirkanlah jika kita berkata besok...besoklah kemungkinan besok anda sudah mati dan anda tidak mampu melakukan apa yang anda ingin lakukan besok.

Kejayaan maupun kebahagian seseorang tidak terjadi esoknya tetapi pada hari ini. Inilah alasan penting kenapa kita harus melakukannya pada hari ini. Satu-satunya cara mengatasi penyakit "besok...besoklah ustaz..." ialah anda harus sedar bahawa waktu tidak akan pernah kembali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan