Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 5 Jun 2011

Baru-baru ini bertandang ke rumah seorang teman.Fulamak banyaknya bunga yg ia tanam di laman rumah. Memang cantik. Tapi...saya bukan mat bunga, saya suka bunga tapi saya tak dak masa nak tanam dan bela pokok bunga. Senang-senang beli je bunga plastik tak payah nak disiram-siram.

Bercakap soal bunga ni, terlanjur bersembang dia pun bercerita disebalik bunga. Kenapa orang suka menghadiahkan bunga kepada seseorang sama ada untuk kekasih atau pesakit. Ia merupakan satu simbolik yang boleh menyentuh hati seseorang. Antara bunga yang sering dihadiahkan adalah seperti;

1. Mawar Merah

Mawar merah adalah lambang cinta sejati. Jika si dia memberikan Anda sekuntum mawar merah berarti dia amat menyanyangi anda. Mawar merah juga menandakan bahawa pemberinya berjiwa halus, romantik dan sentimental.

2. Bunga Matahari

Pesona bunga matahari melambangkan kemurnian dan pemikiran yang dalam. Pemberinya ingin menyampaikan bahwa ia tak akan dengan mudah melepaskan Anda dari hidupnya.

3. Anggrek

Bunga anggrek melambangkan kecantikan yang sempurna. Pemberinya berusaha untuk mengatakan bahwa ia mencuba untuk menjadi orang yang terbaik dalam menjalani perhubungani.

4. Mawar Kuning

Mawar kuning menyimpan banyak pesan, seperti suka cita, persahabatan, permintaan maaf, kecemburuan, kekecewaan, dan patah hati. Umumnya, mawar kuning menjadi alat untuk meminta maaf atas perbuatannya. Namun banyak juga memberikan mawar kuning karena bingung dengan apa yang dirasa terhadap Anda.

4. Tulip Kuning

Melambangkan harapan cinta. Jika si dia memberikan bunga yang satu ini, artinya ia sangat mengharapkan kesediaan Anda untuk menerimanya sebagai pasangan hidupnya untuk selama-lamanya

Bagi saya lambang pada bunga-bunga ini hanyalah imaginasi seseorang sahaja dalam bentuk komunikasi tanpa suara bagi menyampaikan isi hati masing-masing. Sesungguhnya Allah itu indah dan amat suka kepada keindahan...kerana itu kalau di rumah tu ada laman yang luas perindahkanlah dengan bunga-bungaan yang boleh mendamaikan hati yang memandang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan