Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 11 Februari 2011

Sejarah Maulidul Nabi...Di mana ia bermula


Sejarahnya begini. Lebih 1,000 tahun yang lalu, pada abad ke-10 hingga abad ke-12, telah ada umat Islam telah mulai lupa kepada sang rasul. Wilayah Islam yang kian melebar dari semenanjung Arab sehingga ke Afrika Utara (hari ini diangkat sebagai sebahagian daripada dunia Arab) menyaksikan umatnya kian rencam dan ramai.
Kala itu, pemerintah di Mesir yang dikuasai Dinasti Fatimiyyah (910 - 1,171) - sebuah kerajaan bermazhab Syiah yang terkenal fanatismenya kepada Ahlul Bait, melihat perlunya satu sambutan yang mampu menarik umat Islam kembali mengenali nabi mereka.

Saat itulah, mula tercetusnya sambutan yang pada hari ini menjadi acara wajib bagi sebahagian besar dunia Islam, termasuklah di Malaysia


Pepatah Melayu ada menyatakan, tidak kenal maka tidak cinta. Cinta itu pula, mulanya di mata lalu turunnya di hati. Maka, upaya agar umat Islam kembali mengenali sosok agung sang pencerah kegelapan manusia bernama Muhammad bin Abdullah
ini perlu dilakukan.

Jika tidak, umat Islam akan terus-menerus 'buta' mengenai nabinya, apatah lagi untuk menyintainya.

Nah! Ribuan tahun berlalu, cetusan semangat ini terus berkesinambungan. Hakikatnya, sambutan yang pada hari ini dikenali sebagai Maulidur Rasul (kelahiran rasulullah SAW) ini, tidak pernah pun disambut sepanjang nabi masih hidup atau disambut oleh para sahabat nabi.

Jangan meletihkan diri mencarinya di lembaran kitab sejarah dan sirah, mereka tidak pernah sekali pun menyambutnya.

Atas sebab itu jugalah, ada pandangan ulama yang menegahnya. Bagi mereka, menyambutnya adalah suatu bidaah. Namun, ada juga ulama yang lebih rasional dan mengharuskan sambutan Maulidur Rasul dengan harapan, selepas umat Islam menyambutnya, maka akan tercetuslah sedikit ingatan kepada sang nabi dan cetusan itu mampu menjadi api yang memarakkan cintanya.

Maka, jika ditinjau dari sudut dakwah dan islah, menyambut Maulidur Rasul ini adalah suatu proses ke arah kebaikan. Ia boleh disamakan seperti proses 'peremajaan' agar kita tidak lupa kepada Nabi Muhammad SAW. Peremajaan daripada sudut ingatan, maksud saya. Biasalah, kita selaku manusia memang mudah lupa dan sering kali bersifat pelupa!

Hamizul Abdul Hamid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan