Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 6 Februari 2011

Kita kena Redha..Cakap senang laa..

Bila saya sentuh bab "Bahtera Redha" dalam kitab Qawaribul Najat -Fathi Yakan seorang jamaah pengajian saya agak gelisah dan kadangkala termenung panjang. Selesai kuliah dia menghampiri saya dan berbisik. "Ustaz.... saya rasa saya tak boleh bersifat redho seperti yang ustaz kuliahkan sebentar tadi" Saya soal balik minta kepastian "sebab apa?"

"Begini ustaz..saya ada kebun sawit 5 ekar. Kelmarin dulu saya dah pergi cek tengok, banyak jugak yang dah masak. Kalau kait rasanya dekat 5 tan. Saya upahkan seseorang untuk kait buah tapi malangnya besok dia pergi nak kait... habis semua dikait pencuri. Bayangkan 5 tan bukannya sedikit, satu tan harga pasaran rm 750. Macam nak pengsan saya dibuatnya ustaz. Saya memang tak redho buah sawit saya dicuri orang...kalau belakulah pada ustaz, rasanya ustaz redho tak?"

Pergh..dia kenen kat saya pulak. Saya bagitau memang kita tak redho kalau hak kita diceroboh. Anak kita dikidnap...tak ape nanti aku buat lain. Harta kita di curi, tak kisah nanti boleh cari lagi. Isteri kita main kayu tiga...tak apa serah kat Allah aku kena redho. Itu bukan redho namanya itu dayus. Orang dayus tak akan cium bau syurga.

Kalau berlaku pada saya memang saya tak redho dan tak akan ampun dosa sipencuri itu selagi dia tak minta maaf atas kesalahannya. Sebab itulah Islam ada undang-undang untuk menjamin kesejahteraan ummah. Tetapi hukum Allah dan undang-undang ciptaan Allah ditolak ke tepi dan kita terus mendukung undang-undang manusia maka inilah yang berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan