Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 13 Februari 2011

Murahkan rezkiku ya Allah...tapi jangan sampai aku jadi sombong.

Dalam suatu situasi sedang Rasulullah dalam majlis ilmu bersama para sahabatnya, tiba-tiba datang seorang fakir miskin yang berpakaian koyak-rabak. Kehadirannya adalah semata-mata untuk mendengar syarahan Rasulullah serta menimba ilmu.


Setelah mendapati ada ruang kosong, si miskin ini pun duduk. Kebetulan di sebelahnya ada seorang lelaki kaya yang berpakaian kemas, bersih dan cantik. Tiba-tiba si kaya ini mengangkat pakaiannya lalu beredar dari situ.


Semua tingkah laku ini telah diperhatikan oleh Rasulullah. "Adakah engkau bimbang kefakirannya berjangkit kepadamu?" Rasulullah bertanya. "Tidak Ya Rasulullah,"jawabnya. "Ataupun engkau bimbang kekayaanmu berpindah kepadanya?" "Tidak Ya Rasulullah." "Ataupun engkau khuatir pakaianmu akan kotor kerananya?" "Tidak Ya Rasulullah."


Si kaya sudah tiada jawapan untuk diberikan kepada Rasulullah. Setelah menyedari kesilapan dan kesombongannya itu telah menyakiti saudara seagamanya, berkatalah si kaya, "Ya Rasulullah, aku bertaubat kepada Allah dan juga Rasul-Nya. Izinkan aku memberi sebahagian hartaku kepada sahabat ini sebagai penebus dosaku."


Lalu segera dijawab oleh si miskin,"Aku tidak akan menerima harta darinya Ya Rasulullah. Aku bimbang jika aku juga akan terkena penyakit sepertinya suatu hari nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan