Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Isnin, 6 Disember 2010

Tuu laa...kethegak sangat ....

Seorang anak menemui Rasulullah sambil menangis."Mengapa engkau menangis wahai anakku." Tanya Rasullulah."Ayahku telah meninggal dunia tetapi tiada seorang pun yang datang melawat.Aku tidak mempunyai kain kafan,siapa yang akan memakamkan ayahku dan siapa oula yang akan memandikannya,?"anak itu memberitahu Rasulullah.

Segerahlah Rasulullah memerintahkan Abu Bakar dan Umar untuk menjenguk jenazah itu.Alangkah terperanjatnya mereka,mayat itu telah berubah menjadi babi hutan.Kedua sahabat tadi melapurkan kepada Rasulullah SAW.

Maka Rasulullah SAW sendiri telah pergi kerumah anak yang tidak berdosa tadi dan berdoa kepada Allah SWT sehingga mayat tadi berubah menjadi mayat manusia..Kemudian Rasulullah SAW menyuruh sahabatnya memakamkan jenazah iu tetapi mereka merasa hairan mayat tadi menjadi babi hutan semula.

Melihat kejadian itu Rasulullah SAW bertanyakan apa yang dilakukan oleh ayahnya semasa hidup."Ayahku tidak menunaikan solat semasa hidupnya,"jawab anak itu.Kemudian Rasulullah SAW bersabda"Para sahabat lihatlah sendiri.Begitulah akibat bila orang meninggalkan solat selama hidupnya.Ia akan menjadi babi hutan di hari kiamat."
Marilah kita mengerjakan solat dan menjaganya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan