Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 31 Mei 2013

Alamak...kena tipu lagi...sabar aje le...

Berulangkali  aku dengar bunyi salam di luar rumah. Kelihatan anak muda berseluar jins lusuh dan memakai kad nama digantung dileher. Bila aku keluar dengan penuh sopan dia datang menghampiri aku "Maaf Ustaz ...saya mengganggu. Saya baru kerja kat Silverstone...Saya ada hajat besar nak cakap dengan ustaz" sambil menunjukkan kad yang tergantung dilehernya

Saya baru balik dari jumpa Tok Ketua mengadu masaalah saya tapi malangnya saya di maki hamun. Saya solat asar di Masjid mengadu kesusahan saya tak semena-mena seorang lelaki  menghampiri saya dan bertanya apa masaalah saya.Bila saya jelaskan dia suruh saya jumpa ustaz untuk minta tolong.

Saya tanya dia siapa lelaki yang bagitahu nama saya. Dia jawap "Pak Usop" kerja  mesin rumput bekas komando.Aku memang kenal sangat ngan Pak Usop ahli jamaah pengajian ku yang cukup istiqamah. Rupanya lelaki ini mengadu tak dak duit langsung nak beli susu anak terputus bekalan sejak 3 hari. "Saya tak tahan tengok anak saya asyik teriak siang malam...mak dia pun dah putus susu badan. Nak tunggu gaji 27 haribulan terasa lambat sangat jadi nak pinjamlah dekat ustaz..kut...kut boleh bagi pinjam."

Aku tenung mukanya, rasa kesian jugak...Aku hulur  rm 50 ringgit tak payah pinjam-pinjam nanti susah nak bayar. Seminggu jumpa Pak Usop sembang-sembang lalu terkeluarlah cerita orang susah ni. Pak Usop terkejut besar dan dia kata "Ustaz sudah kena tipu...lelaki tu kaki kelentong, dia pun dah kena tipu dan ramai lagi yang kena tipu. Saya tak pernah suruh dia jumpa ustaz dan tak pernah bagitaupun nama ustaz dan rumah ustaz..

Aku redha...tapi mungkin aku kena lebih berhati-hati

Tiada ulasan:

Catat Ulasan