Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 12 Disember 2012

Ni ..bukan Makkah nie...ni Bagan Sarai...


Bukan tak dak idea nak tulis..tapi masa terlalu mencemburui . Maklumlah cuti sekolah ni lagi sebuk dengan macam-macam aktiviti. Kenduri kahwin pun tak putus-putus. Ni nak cerita sikit bila melawat sahabat dan keluarga yang baru balik Makkah buat haji termasuklah kakak aku macam-macam cerita yang aku dengar.

Kakak aku cerita bilamana sampai saja ke Bumi Al-Haram tiba-tiba salah seorang jemaah jadi lupa (hilang ingatan) Kesian suami dia terpaksa upahkan haji untuk dia sepanjang musim haji. Jamaah haji wanita ni asyik merayau ke sana ke mari masuk bilik penginapan jamaah haji lelaki. Bila kakak aku tegur..."Kak ...kita berada di Makkah nie? Dia jawab apa..."Nie bukan Makkah...ni  Bagan Sarai...Bagan Sarai..! Berkali-kali dia ulang Bagan Sarai dengan dielek banjarnya.

Kenapa jadi lagu tu...? Kadang-kadang kafarah Allah swt berlaku tak kira tempat. Apatah lagi bila berada di bumi suci. Masa aku pergi dulu lebih kurang 11 tahun yang lampau ketika menginap di Mina seorang jamaah haji dari Kedah menghadapi masaalah tidak mahu beribadah. Sebaliknya dia hanya duduk memerhatikan orang lain beribadah. Bila aku tanya "Tok Wan tak solat ke? Senang je dia jawab "Aku mai ni nak tengok-tengok saja" Tak heranlah semua kerja haji spt melontar di Jamrah dia tak buat dia tengok saja. Orang solat dia tengok yang naif ketika kami solat dia akan buang najis dekat khemah. Dengar ceritanya bila sampai ke Makkah dia meninggal dunia tak sempat nak tawaf rukun...Mudah-mudahan Allah mencucuri rahmat ke atas ruhnya.

Secebis kisah ini jadikanlah renungan. Jangan kita anggap segala kerja buat kita tidak diawasi oleh Allah swt. Allah senantiasa memerhatikan amalan kita. Kalau kita buat zalim dengan manusia Allah tidak akan memperdulikan kita. Bahkan doa orang kena zalim adalah mustajab... Fikirkanlah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan