Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 12 Disember 2012

Kenapa takut dengan doa...?


Seorang ahli pengajian ku (muslimat) mengomel tak tentu pasal mengenai doa agar Allah turunkan bala pada seseorang atau satu organisasi. Bagi dia amat tidak wajar berdoa begitu...Sesama Islam mesti berdoa yang baik-baik saja. Muslimat ni memang minat mengaji tetapi dengar ceritanya mengaji untuk ambik tahu bukan untuk amal. Sebab itu duduk memondok tak lama di beberapa buah pondok lepas tu tinggalkan kununnya tak sesuai.

Bila cerita ni sampai kat aku.. aku tanya balik "Yang hangpa takut sangat dengan doa tu pasai apa? Hangpa ada buat salah ke dekat Allah. Biasanya orang yang bersalah saja yang kelepiak macam cacing kepanasan den isu doa mendoa ni. Biasalah orang yang rasa diri dizalimi akan mengadu kepada Allah...pada siapa lagi nak mengadu.

Sejarah islam menceritakan bagaimana Khalifah Umar Al-Khatab pernah menghantar perisik ke Kufah untuk menyiasat satu laporan mengenai Gabenur Kufah tidak berlaku adil dan solatnya sangat huduh. Gabenor Kufah (Saad b. Abi Waqas) dipanggil mengadap Umar dan menafikan tuduhan tersebut.

Saad b.Abi Waqas akhirnya berdoa agar Allah beri pengajaran terhadap penabur fitnah in dengan 3 perkara iaitu
1-Dipanjangkan umurnya
2-Hidup dalam keadaan melarat
3-Menghadapi fitnah yang tak putus-putus

Doa Saad Abi Waqas dimakbulkan Allah. Lelaki penabur fitnah ini hidupnya amat melarat. Usianya panjang hingga bulu keningnya panjang ke bawah dan apabila melihat wanita matanya sentiasa mengedip tak berhenti.

Persoalannya adakah patut seorang yang dijamin Syurga oleh Rasulullah ini berdoa sedemikian rupa? Jawapannya memang patut kerna fitnah itu amat berbisa dan lebih tajam dari mata pedang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan