Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 19 Disember 2012

Kategori apakah aku ini??


Orang kata  aku ni  "serius man" Ada pulak yang kata pak lawak. Pendiam,  dan banyak lagi yang aku dengar,  tapi aku tak kisah kerana perwatakkan seseorang itu semuanya datang dari Allah swt. Setengah orang tu terlalu peramah semua orang dia nak tegur, senyum meleret sampai kat telinga..tapi aku tak boleh nak jadi lagu tu...Ada orang yang boleh aku senyum dan ada orang yang boleh aku melawak dan bergurau.

Dalam ilmu psikologi minda yang aku pelajari ada beberapa jenis senyum...
1-Senyum sinis.
Sebenarnya senyum ini amat menyakiti hati. Mulut senyum tapi penuh dengan sindiran. Biasanya senyuman sebegini diiringi dengan kata-kata yang menyakitkan hati.
2-Senyum menggoda
Senyum begini menyebabkan jantung berdegup kencang. Ia menyebabkan seseorang itu jadi tak tentu arah.
3-Senyum nakal
Senyum ini biasanya diiringi dengan nafsu. Anak-anak gadis selalunya diusik dengan senyuman yang nakal.
4-Senyum kaparat/haram jadah
Senyum ini terukir apabila ia dapat memenuhi nafsu jahatnyai  Cuba tengok pemimpin yang buat zalim kat orang  contoh pemimpin Israil senyum tengok beribu rakyat Palastin dibunuh kejam
5-Senyum tegar
Sentiasa terukir di bibir meskipun menghadapi pelbagai ujian.
6-Senyum ikhlas
Inilah yang aku dok cari. Ia terbit dari hati dan terukir diwajah. Senyuman bukan dibuat-buat..
7-Gila senyum
Yang ni jangan dibuat. semua yang dia jumpa dia senyum. Nengok pokke senyum. Tengok cicak bunyi pun senyum...ini dah betul-betul gila senyum.

Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Kalau saya senyum
Kamu mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Kalau kita senyum
Dunia tiada penyakit…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan