Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 31 Oktober 2012

Apa yang aku rasa ...mungkin ada yang tak terasa


Apa yang aku rasa...mugkin ada yang tak terasa..
Bawak seratus pegi Tesco,Giant macam bawak duit 10 ringgit. Dulu kalau 10 ringgit boleh beli macam-macam.Laksa 20 sen kuih pau punya besar sekupang kenyang sampai ke petang

Apa yang aku rasa...mugkin ada yang tak terasa..
Rumah punyalah besar. Duduk 3 orang je. Anak sorang. Nanti bila anak menikah tinggailah dua orang dok klip pok...klip pok bijik mata... aku tengok hang, hang tengok aku laki bini..he..he...he..
Orang dulu-dulu,  anak tuu dia ... bersusun, boleh buat team bola sepak... tapi rumah macam dangau  tempat mendekut burung kuak kekadang bilik pun tak dak.

Apa yang aku rasa...mugkin ada yang tak terasa.. 
Semua main ujung jari..nak basuh kain..mesin otomatik...tut..tet...tut tet tekan mana yang patut, lepas tu tinggai....tak payah nak gosok..tonyoh sana sini buang daki macam dulu-dulu...tu pun gaduh sebok tak cukup masa…

Apa yang aku rasa...mugkin ada yang tak terasa.. 
Sekarang  ni kita ada banyak orang yang pandai, tapi lebih ramai yang kurang berakai?
Kurang bijak dalam membuat penilaian hidup… Ada otak macam tak dak, ikut nafsu secara melulu... Yang menikah bertahun punya nakkan anak, yang tak menikah buang anak berlambak-lambak...

Apa yang aku rasa...mugkin ada yang tak terasa.. 
Sekarang ni kita ada ramai doktor pakar, tapi banyak penyakit yang kita dengar?Dulu tak dak H1N1,selsema babi, selsema burung, tah macam-macm lagi. Klinik cukup meriah laa ni...Tapi surau jugak yang sunyi...kut ada pun orang tua dah tak lama lagi nak hidup. Mai dengar kuliah aku pun tersandar kat dinding pebetui tulang pinggang. Lajak kuliah sampai kat sejam mulalah dengar huruf  ho..ho...hoh keluar kut mulut. Punya la khusuk sampai tertidok


Apa yang aku rasa...mugkin ada yang tak terasa.. 
Sekarang  ni kita kurang membaca, kerap tengok tv sampai solat jadi macam ayam patuk ubi...
Otak jadi beku bila kurang ilmu, badan lembab dan pemalas pasai selalu dikerusi malas, hamba dengan Pencipta dah jadi jauh mana hala bila solat kita lupa…

Apa yang aku rasa...mugkin ada yang tak terasa.. 
Mata jadi rabun bila berbelanja. Apatah lagi bila ada kad kredit.Sua je kat kaunter bayaran. Tapi time nak bayar hutang kad nanti muka mencuka. Gelojoh berbelanja tu dah ikut setan, kurang senyum pasai  dah lari bajet...bil-bil pun masih ada yang tertunggak. Tu yang kepala terlengak duk padang siling...rambut pun dah mula tak dak.

Apa yang aku rasa...mugkin ada yang tak terasa.. 
Punya  berebut nak pegang jawatan, tapi nilai kerja tak ketahuan?
Kalau boleh tu, tok imam pun nak pegang… tok bilai pun nak sapu…
Tapi subuh berapa orang yang mai bersolat pun dia tak tau...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan