Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 28 Jun 2012

Dari sudut hati...


Memang semenjak dua menjak ini kesihatan aku agak terjejas. Bermula dari batuk-batuk kecil melarat-larat hingga menjadi radang anak tekak. Belum selesai masaalah itu..Tetiba pulak  proses penghadaman dan perkumuhan  sedikit terjejas.Pendarahan sering keluar.. Ikhtiarlah jugak dengan mengambil ubat-ubatan.. tapi situasi dan kondisi diri ini cukup menjejaskan rutin kerja seharian.

kadangkala aku rasa malas nak buat kerja apatah lagi dalam bentuk dokumentasi. Kuliah maupun ceramah dah tak sampai 100%  tumpuan lagi..aku jadi cepat letih. Dah sebulan aku tak menjenguk kebun sawit tempat dimana aku bisa berpeluh bermandi keringat. Kadangkala sering tergambar apakah secepat ini aku bisa mengadap yang Maha Pencipta. Semalam sepicingpun mataku tak bisa terlelap namun alhamdulillah siangnya aku normal tidak sedikitpun rasa mengantuk.

Sahabat dan teman menasihatkan agar aku perlu banyak berehat. Program terlalu padat..siang dan malam senantiasa bergerak ke sana ke mari. Tapi aku rasa kalau duduk saja ...lagi aku rasa sakit, mata lip pok...lip pok terbaring...tersandak kat kursi malas...terpeli'ot kat sofa panjang memang bukan itu cara aku nak ,melawan sakit...

Aku rasa aku tak stress meskipun dokter kata simtum yang berlaku ini mungkin disebabkan stress.
Tapi..bila aku fikir balik aku rasa terapi yang paling baik ialah banyak-banyak mengingati Allah swt kerana Allah sendiri menyebut "Bukankah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan