Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 28 Jun 2012

Ustaz...bantai kaw-kaw punya tau

Apa yang paling merimaskan aku bila nak sampaikan ceramah atau kuliah ada yang suka bagi syarat dan ikut sedap mulut cakap. " Ustaz...nanti ceramah bantai kaw-kaw punya biar depa sedar sikit" lalu aku teringat seorang penceramah yang pernah aku ikuti ceramahnya. memang berapi sungguh.  Sebelah aku ada seorang yang bangkit nak ke bilik air kut, tiba-tiba ustaz tu dengan lantang menyatakan siapa yang bangkit meninggalkan majlis ilmu mereka itu adalah munafik besar. Aku tengok banyak yang geleng-geleng kepala mungkin tak  berapa setuju kut dengan kenyataan ustaz ini..

Bagi diriku aku tetap berpegang dengan konsep pendakwah bukan penghukum kerana bagi aku setiap dakwah itu mesti di sampaikan secara bijaksana.
Andaikata dihadapan kita seorang muslimah yang tidak bertudung,lalu kita berkata "kamu tidak bertudung akan dicampakkan ke dalam neraka..." Rasanya mungkin ini kali terakhir ia akan hadir dalam kuliah ilmu. Ingatlah pesan cerdik pandai...

Jika hari ini dia mungkin tidak bertudung
Esok lusa mungkin dia adalah yang paling ikhlas menutup auratnya...

Jika hari ini mungkin seorang yang kaki mencarut,
Esok lusa mungkin dia adalah yang paling lembut bicaranya

Jika hari ini mungkin seorang yang engkar kepada Allah swt...
Esok lusa mungkin dialah yang paling istiqomah melaksanakan qiamullail kala kita semua sedang lena

Sesungguhnya kita tidak pernah tahu dan tidak akan tahu....
Tugas kita bukan me Nerakakan orang , tapi....mengajak manusia ke jalannya dan saling mendoakan.
Jangan hina permulaan seseorang.....
Kerana kita tidak tahu bagaimana pengakhirannya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan