Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Selasa, 29 Mei 2012

Sura Rumahtangga sepenuh masa...aduhai letihnya aku.


Bangun pagi lepas solat mula fikir apa nak bagi makan dekat anak-anak. Tengok bilik air banyak kain baju tak berbasuh.Anak mintak tolong hantar ke sekolah ada kerja katanya. Balik hantar anak nak kemas rumah pulak...basuh pinggan mangkuk belanga. Dok tung tang.. tung tang kat dapur jam dah pukul 11 pagi...cepatnya masa berlalu. Nak ke kebun rasanya dah tak sempat meskipun dah sampai masa buah sawit perlu dikait. Beberapa hari lepas dah tengok alamak  rumput pun dah panjang perlu diracun

Ada sotong ikan dalam peti ais dah dikeluarkan standby nak masak tengahhari nie. Rasanya nak masak Sotong masak pedas kasturi kut resepi sendiri Cheftad (Chef ustad,,,he..he.he) Masak tengahari simpan terus ke malam..alhamdulillah anak-anak pun tak berapa nak kesah apa yang dimasak.

Petang rasanya boleh relax sikit kut. Kertas pepereksaan pun belum di semak. Malam memang dah tak boleh, nak kena mengajar di masjid surau...tak boleh tinggal itu amal jariah aku. Mujurlah setakat ini badan masih kuat dan sihat ,alhamdulillah

Semalam cemas jugak aku dibuatnya....tak semena-mena tekak sakit sangat macam ada tulang tersangkut. Telan air liur pun sakit. Semalaman aku tidur-tidur ayam. Ingat kalau tak baik nak pegi hospital chek kut-kut kena teriod. Macam-macam doa aku baca sebab seingat aku lepas makan nenas dengan kerang terus rasa mencucuk-cucuk. Alhamdulillah bangun pagi baru rasa kurang sikit bernafas pun rasa selesa.

Menjadi sura rumahtangga amat menginsafkan aku betapa perlunya bertoleransi dalam rumahtangga. Bagaimana penatnya kita bekerja begitulah penatnya isteri di rumah sebagai suri rumahtangga. Lantaran itu jangan mengharapkan sesuatu yang terbaik tetapi terimalah seadanya apatah lagi memiliki isteri yang berkerjaya. Berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing



Tiada ulasan:

Catat Ulasan