Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Isnin, 9 April 2012

Berkomunikasi dengan roh...? apakah hukumnya

Bolehkah seseorang yang hidup itu berkomunikasi dengan roh orang yang telah mati? Kadangkala ada yang bermimpi bertemu dengan roh orang mati dan bersembang-sembang dengannya. Secara jelas apa yang perlu difahami bahawa roh orang yang telah mati itu berada di alam barzah sehingga dibangunkan semula pada hari kiamat besar. Ini berarti orang yang telah meninggal dunia tidak mungkkin kembali sebagaimana orang yang hidup.

Apa yang berlaku kemungkinan besar sejenis makhluk halus yang al-Quran mengistilahkannya sebagai Qareen.

"Dan kami telah tetapkan bagi mereka teman-teman (Qareen) yang menjadikan mereka memandang bagus apa yang di hadapan dan di belakang mereka. dan tetaplah di atas mereka keputusan (hukuman) asal,pada umat-umat yang terdahulu sebelum mereka dari jin dan manusia bahawa sesungguhnya mereka adalah golongan yang rugi" (Mafhum Surah Al-Fusilat ayat 25)

Ayat ini secara jelas merujuk kepada adanya makhluk halus yang dipanggil Qareen atau Quranah (Jin yang menjadi sahabat baik kepada manusia)

Qareen berbeza istilahnya daripada Ifrit, jin,syaitan dan sebagainya. Ini kerana Qareen ini di rujuk sebagai makhluk halus yang berdampingan dengan manusia sehingga menjadi kawan rapat yang boleh bantu membantu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan