Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Selasa, 21 Februari 2012

Tengok-tengoklah dulu kalau nak belajar ilmu persilatan

18 tahun yang lalu, ketika bertugas di Lahad Datu ada hamba Allah yang menawarkan aku agar melengkapi diri dengan ilmu persilatan. Tak silap aku 'Persilatan Wali Suci" satu nama yang cukup gah bagi diriku. Bahkan ketika satu demontrasi dilakukan amat sukar diterima akal kerana dengan jurus angin saja boleh memutuskan jantung pisang. 'Ustaz...kalau kita fokus dgn mata hati jantung pisang itu adalah jantung si pulan, terputus jantung pisang, putuslah jugak jantung si pulan itu"

"Cantiekk ilmu ni..aku mau belajar bah..nanti senang kasi putus jantung presiden Amerika atau Presiden Israil..kita kasi jurus jarak jauh..ndak payah guna senjata dan siapa pun tak tau.." Itu yang aku kata. "Itu ndak bisa bah ustaz..?" "kalau ndak bisa...kenapa aku perlu belajar, cuma nak kasi kena orang Islam saja...ini sudah mengarut namanya.

Satu lagi ilmu namanya 'ilmu persilatan Kera Sakti. Mereka kononnya sangat kebal. Dilanggar kereta pun tak memberi kesan. namun satu berita yang aku baca dalam satu portal menyebut bagaimana dua orang ahli silat Kera Sakti mati serta merta dan seorang lagi kritikal dan mati dalam perjalanan ke hospital

Mereka minum racun tikus, digelek dengan motosikal dan akhirnya dengan motokar. Aksi maut ini dilakukan disaat anggota perguruan Kera sakti mengikuti ujian kenaikan tahap perguruan di stesyen bas antara Kota Noebaki,Kabupaten Kupang, Nusa Tenggara Timur.

Orang ramai yang menyaksikan ujian tersebut menyatakan peringkat awalnya mereka meminum racun tikus tetapi tebukti tidak membawa kesan apa-apa. Seterusnya tiga antara mereka berbaring dan digilis dengan motorsikal berulangkali masih juga tidak memberi sebarang kesan bahkan sedikit pun mereka tidak mengeluh kesakitan.

Ketiga anggota ini yang merasakan diri mereka cukup kebal menerusi aksi maut ini dengan berbaring... dan kali ini satu pick cup bersedioa untuk menggelek dan menggilis mereka. Ketiga-tiga mereka ialah Ebieidio Sarmento (20), Elder Cruz (21) dan Abilio Fretis (18)

Ketika digilis terdengar teriakan yang amat kuat dari mereka, lalu ternyata tubuh mereka remuk digilis pick cup. kepala mereka pecah dan dada mereka remuk dan mati serta merta ditempat kejadian.

sememangnya ini satu kerja bangang, tak dak kepala hotak. Adakah Rasulullah saw pernah belajar ilmu kebal atau ilmu mistik. Rasulullah berjuang sampai patah gigi Nabi dan ada ketikanya darah Nabi mengalir turun sehingga ke tumitnya. Orang yang berjuang fi Sabilillah bercita-cita untuk mati syahid kerana ganjarannya amat besar.

Nak belajar ilmu pertahankan diri, belajarlah tapi jangan sesekali ada unsur-unsur mistik dan sihir.
Wallahuaklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan