Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Isnin, 30 Januari 2012

Rock-rock jugak...akhirat jangan lupa tau...?

Rasulullah senantiasa berdoa agar umatnya dijauhi dari azab kubur. Dalam Zikir Al-matsurat kita akan membaca satu doa "ya Allah lindungi dan jauhilah kami dari azab kubur." Kisah yang saya paparkan di bawah ini mungkin boleh menjadi renungan dan iktibar bagi kita yang hidup kerana bagi Allah swt tidak ada yang paling mulia pada sisi-Nya melainkan orang yg bertaqwa.

Seorang pengurus jenazah telah memandikan mayat seorang polis Melayu. Beliau terperanjat apabila mendapati tatoo berbentuk salib di dada mayat tersebut. Selesai dimandikan mayat tersebut dikafan, disembahyangkan dan di kebumikan spt mana mayat seorang muslim.

Namun begitu hatinya masih tidak puas dan rasa tak sedap hati lalu ia melaporkan kepada pejabat Agama yg berdekatan berkaitan gambar tatoo salib yg terdapat pada badannya. pejabat Agama segera mengambil tindakkan dan kubur itu digali semula dan mayatnya harus dipindahkan.

Lalu kubur itu pun digali selepas 1 jam dikebumikan. Alangkah terperanjatnya orang yang hadir apabila melihat betapa naifnya jenazah yang baru dikebumikan itu. mayatnya seolah-olah mengalami penyiksaan yang sangat berat. matanya terjojol keluar dan tulang belulangnya patah riuk seolah-olah baru sahaja mengalami satu himpitan yang sangat dahsyat.

Sesungguhnya kisah ini benar-benar berlaku cuma tempatnya dirahsiakan demi menjaga kehormatan ahli keluarganya. Cuma untuk makluman ia berlaku di suatu daerah di negeri Kelantan.Lantaran itu dalam kita memburu duniawi jangan sekali-kali kita melupai ukhrawi

Aku teringat petang semalam di Tesco depan Pejabat Pos tiba-tiba aku di sapa "Haloo ustaz..Gua caya sama lu" sambil menghulurkan salam. Rupanya bekas pelajar aku..aku sambut tangannya dan tepuk bahunya "Rock-rock jugak...akhirat jangan lupa tau"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan