Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 29 Disember 2011

Penggemar buah pala...berhati-hati dgn buah ini

Pernah makan buah pala ?, buah pala ada banyak ditanam di lereng-lereng bukit di Pulau Pinang. Sesiapa yang pergi ke Pulau Mutiara kalau tak beli jeruk buah pala seolah-olah tak lengkap melawat Pulau Pinang.

Jeruk buah pala dibuat daripada isi buah pala yang jika dimakan mentah rasanya amat kelat, masam dan berangin. Memang tak mampu nak dimakan mentah. Tetapi apabila dibuat jeruk rasanya amat sedap dan rangup.


Biji buah pala pula sudah lama terkenal sebagai salah satu dari resipi rempah ratus yang jika di tambah sedikit dalam makanan mendatangkan rasa lazat dan beraroma.
Tetapi tahukan anda penggunaan rempah buah pala ini secara berlebihan dapat mendatangkan berbagai kesan sampingan oleh sebab unsur toxik yang ada pada buah pala.

Makan berlebihan boleh mendatangkan kesan mengantuk, lalok, pengsan atau meracau. Kesan overdose rempah buah pala adalah seperti kesan menghisap hashish atau ganja. Telingan akan berdengung, perut akan rasa senak seperti sembelit, sukar untuk kencing, tertekan, dan jika berlarutan boleh membawa maut.

Fatwa ulama Emriah Arab Bersatu baru-baru ini mengeluarkan nasihat agar umat Islam mengelakkan diri mencampurkan buah pala dalam makanan atas faktor toxik yang disebutkan diatas.

Penggunaan sedikit untuk rasa boleh dipertimbangkan namun para ulama menasihatkan agar berhenti dari menggunakannya terus adalah lebih selamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan