Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 29 Disember 2011

Di sudut hati ku...Indahnya warna pelangi

Indahnya pelangi sesudah gerimis. Lalu aku terfikir sejenak bagaimana kalau pelangi itu hanya satu warna sahaja...Tentunya tidak akan seindah pada pandangan mata. Keindahan warna pelangi amat menusuk ke dalam kalbu.

Begitulah warna warni kehidupan. Allah mentakdirkan kehidupan hambanya berbeza. Ada yang kaya dan ada yang miskin.Ada yang kuat dan ada yang lemah.Begitu juga berbagai warna kulit pertuturan,bersuku-suku dan berbagai bangsa keturunani. Kesemuanya ini adalah mengikut ketentuan Allah swt. Tetapi warna warni kehidupan ini akan dapat disatukan persis seperti pelangi yang indah.

Manusia tidak akan dapat disatukan dengan harta benda. Manusia tidak akan bersatu tanpa agama. Maka Islam adalah penyatuan kepada segala bangsa di dunia yang fana ini. Lihatlah ketika mana jamaah haji berkumpul di Haramain keindahannya amat terasa. Ukhwah terjalin tanpa mengenal warna kulit atau dari benua mana. Mereka mengucapkan kalimah yang sama tahmid, tasbih dam bertakbir memuji Allah. Justru terpancarlah warna pelangi yang begitu indah pada pandangan mata hati.

Tetapi apabila kita kembali dari sana warna-warna pelangi itu mula terpisah-pisah. Masing-masing tak ambil peduli... bernafsi-nafsi. Lalu hati kita sedikitpun tidak tersentuh dengan penderitaan umat Islam di seluruh dunia dan musibah yang menimpa mereka Atau sekurang-kurangnya kita perlu memiliki kekuatan dengan berjamaah.

Sesungguhnya kita sudah tidak memikirkan soal perlunya kita berjamaah. Jamaah dalam konteks Islam ialah jamaah yg mendokong cita-cita perjuangan Rasulullah saw.Meninggalkan jamaah Islam berarti kita sengaja menempah diri kepada kebinasaan kerana sabda nabi saw yang bermaksud "Seekur domba yg terpisah dari kumpulannya akan mudah di baham oleh serigala. Yang dimaksudkan serigala di sini adalah syaitan laknatullah. Bersatulah spt bersatunya warna-warna pelangi yang indah, nescaya keindahan pelangi tu akan dapat dinikmati oleh semua orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan