Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Sabtu, 31 Disember 2011

Alahai..si kunang-kunang

Allah swt sentiasa menyuruh kita sebagai hambanya memerhatikan segala kejadian Allah dan mengambil ibrah daripadanya. Kadangkala kita memandang sesuatu dengan pandangan kosong semata-mata. Namun hakikatnya apabila kita memandang sesuatu dengan pandangan mata hati banyak benda kejadian Ilahi yang boleh kita kaitkan dengan kehidupan kita.

Dalam perjalanan pulang ke kampung halaman aku melalui satu tempat yang amat terkenal dengan kelip-kelip malam atau disebut sebagai kunang-kunang. istimewanya kunang-kunang ini ia akan mengeluarkan cahaya lampu di waktu malam. Memang cantik pada pandangan kita.

Andaikata kita ditakdirkan menjadi si kunang-kunang maka kita akan merasakan lampu itu hebat,bulan itu hebat lalu si kunang-kunang akan merasa rendah diri. Ini kerana cahaya lampu itu sangat terang dan begitu juga cahaya bulan sehinggakan cahayanya dirindui oleh sang pungguk.

Andaikata lampu itu bisa bicara begitu juga dengan bulan purnama nescaya lampu itu akan berkata cahaya aku datang dari usaha orang lain. jika suis lampu dibuka barulah aku akan menyala dan bercahaya. malangnya nasibku. Begitu juga si purnama dengan cahayanya yg dirindui. Cahaya rembulan menjelma lantaran pantulan dari si mentari andaikata mentari tidak ada nescaya bulan tidak bercahaya.

Justeru itu si kunang-kunang sangat beruntung kerana ia mampu mengeluarkan cahaya sendiri walaupun hanya mampu menerangi dirinya namun jika ada 100 kunang-kunang yang berterbangan dan hinggap di pohon-pohon bakau cahayanya akan lebih terserlah dan indah.

Begitulah kita...selalu kita melihat orang lain hebat. Kita banyak kekurangan. Perasaan rendah diri sentiasa bermain dikalbu. Selidikilah diri sendiri sentiap hamba Allah yang dijadikan ada keistemewaan masing-masing tanpa kita sedari. Usah banyak bicara soal kelemahan diri tapi berbicaralah apakah kebolehan kita untuk menyumbang sesuatu kepada ISLAM. Sememangnya bagi diriku kunang-kunang adalah spesis yang cukup hebat dan istimewa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan