Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Selasa, 15 November 2011

Bolehkah sedut lemak...?


Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan mengharamkan rawatan menyedut lemak, mengempiskan perut, pembedahan sekitar mata dan suntikan botox di pusat-pusat kecantikan bagi mengelak kemudaratan kepada pelanggan termasuk kehilangan nyawa.

Presidennya, S.M. Mohamed Idris berkata, penggunaan anestetik dalam rawatan di pusat kecantikan boleh diragui kerana premis berkenaan tidak dilesenkan sebagai klinik atau hospital perubatan.

“CAP juga menggesa Kementerian Kesihatan supaya meneliti segala prosedur yang dijalankan oleh salun kecantikan yang kelihatan lari daripada skop kepakaran sebenar.

“Salun ini tidak dilesenkan sebagai klinik atau hospital perubatan dan seharusnya terdapat had terhadap apa yang dibenarkan untuk diteruskan di pusat-pusat seperti ini.

“Prosedur seperti menyedut lemak, mengempiskan perut, pembedahan sekitar mata, suntikan botox dan lain-lain pembedahan atau yang melibatkan bahan kimia bahaya atau anestetik di salun kecantikan perlu diharamkan oleh Kementerian Kesihatan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan