Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 19 Mei 2011

Lori Sampah...?

Suatu hari, ada seorang pemuda yang menaiki sebuah teksi untuk pulang ke rumahnya setelah selesai membeli belah di sebuah Pasaraya Besar. Di dalam perjalanan dia sempat berbual-bual dengan pemandu teksi yang sangat peramah.

Ketika teksi melepasi pusat bandar tiba-tiba sebuah kereta sedan hitam memotong dan menbelok ke kiri. Pemandu teksi cepat menekan brek kecemasan sehingga berhenti kira-kira satu inci dari menyentuh belakang sedan hitam tersebut. pemuda itu bernafas lega. Tiba-tiba pemandu sedan hitam itu menurunkan tingkap Lalu ia berteriak dan marah-marah terhadap pemandu teksi tersebut.

Si penumpang di sebelahnya pun ikut sama marah dengan mengeluarkan kata-kata kesat. “Apa punya manusia sudahlah salah , dia pulak yang marah-marah ” Fikir pemuda itu dan yang anehnya, pemandu teksi tidak menunjukkan sebarang reaksi . Ia hanya tersenyum sebaliknya mengangkat tangan kepada pemandu yang panas baran tersebut.

Setelah kereta hitam itu berlalu pergi si pemuda itu lantas bertanya kepada pemandu teksi.
Mengapa pakcik tak marah sedangkan bukan Pakcik yang bersalah. Mereka pulak yang maki hamun Pakcik"
“Saya tidak mau jadi lori sampah,. ”“Lori sampah? apa maksud Pakcik? Banyak orang yang menjadikan diri mereka seperti lori sampah. Mereka membawa sampah ke mana-mana sahaja dan...ketika sampahnya penuh mereka akan menghumbankan sampah itu ke tempat pembuangan sampah.."

Sesungguhya setiap manusia ada sampah yang dibawanya ke sana ke mari ..Jelasnya rasa putus asa, rasa marah,kecewa dan segala unsur-unsur nagetif yang ada pada diri manusia ..ITULAH SAMPAH. Bagi orang yang berakal mereka akan membuangnya di tempat yang sesuai sedangkan bagi yang tidak berakal mereka akan melepaskan dan membuangnya di mana-mana saja. Contoh apa yang kamu lihat sebentar tadi. Sesungguhnya Pakcik tidak mahu menjadi lori sampah seperti mereka.."“Dan saya tidak mau memungut kembali sampah orang tadi. Saya bukan lori sampah yang menbuang sampah di halaman rumah orang..” Tegas pemandu teksi sambil menguntum senyuman..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan