Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 10 April 2011

Antara Ilmu hakikat dan Makrifat....

"Ustaz saya tak faham apa itu ilmu hakikat dan makrifat?" Seorang ahli pengajian ku bertanya menyebabkan aku jadi pening nak menjawabnya. Kadangkala kita nak bagi faham kat orang bukan senang. Saya cuba mencari satu kiasan dan perbandingan supaya mudah faham.

Bayangkan kita berada di tepi pantai yang lautnya bergelora. apa yang kita fikirkan. Hakikatnya laut yang bergelora itu memungkinkan nelayan tidak akan turun ke laut. Apabila nelayan tidak turun ke laut harga ikan akan melambung naik.

Orang makrifat biasanya akan memikirkan apa yang tersirat di sebaliknya. Renungannya mengandungi hikmah yang tersirat disebalik yang tersurat. Lautan yang bergelora menggambarkan jiwa manusia akhir zaman sentiasa bergelora dengan kehidupan. Ujian dan cabaran pada kehidupan sentiasa menerjah keimanan kita sebagaimana ombak kuat yang menerjah pantai. Lalu hati jadi berbolak balik sepertimana perahu yang dipukul ombak ganas. Andaikata kita gagal mengawal kemudi kita akan karam ke dasar lautan. Andaikat iman kita rapuh kita akan mudah tersungkur ke lembah kedurjanaan.

lalu orang makrifat akan melihat air terjun yang menuruni bukit seperti satu perjuangan yang tak bernoktah. ia akan terus mengalir hingga kelautan luas. Andaikata dihalang batu besar atau kayu tumbang ia akan tetap melaluinya. begitulah hebatnya orang yang memiliki ilmu makrifah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan