Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 20 Mac 2011

Kanak-kanak in memeluk islam melalui pembacaan


Rasulullah saw bersabda: ”Setiap bayi yang dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, atau Nasrani, atau Majusi.” (HR. Bukhari)



Kisah seorang kanak-kanak yang berasal dari Amerika ini tidak lain adalah satu bukti yg sangat jelas Sekali gus membenarkan hadis di atas.

Alexander Pertz dilahirkan dari kedua orang tua Nasrani pada tahun 1990 M. Sejak awal ibunya telah memutuskan untuk membiarkannya memilih agamanya jauh dari pengaruh keluarga atau masyarakat. Setelah anaknya sudah boleh membaca dan menulis maka ibunya memberikan beberapa buah buku-buku agama dari seluruh agama, baik agama samawi atau agama ciptaan manusia. Setelah membaca dengan mendalam, Alexander memutuskan untuk menjadi seorang muslim. Padahal ia tak pernah bertemu seorang muslim pun.

Dia sangat cinta dengan agama ini sampai pada satu tahap dia mempelajari bagaimana untuk mendirikasn solat, dan mempelajari hukum hakam syar’i, membaca sejarah Islam, mempelajari banyak kalimat bahasa Arab, menghafal hadis serta melaungkan azan

Semua itu tanpa bertemu dengan seorang muslimpun. Berdasarkan bacaan-bacaan tersebut dia memutuskan untuk mengganti namanya yaitu Muhammad ’Abdullah, dengan tujuan agar mendapatkan keberkatan atas nam Baginda Rasulullah saw yang dia cintai sejak masih kecil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan