Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Sabtu, 29 Januari 2011

Ratu Pondan - Jahiliah Moden

Pesta ‘Ratu Bapuk’

Bekas mufti Selangor , Allahyarham Ishak Baharom dahulunya terpecat jawatan angkara larangan beliau terhadap pertandingan ratu cantik. Bukannya pesta ratu cantik itu dibubarkan. Alhamdulillah akhirnya kerajaan yang memecat bekas mufti tersebut dipecat rakyat.

Bagaimana dengan ratu cantik bapuk. Bapuk ini istilah bahasa Terengganu bagi lelaki yang menyerupai wanita atau istilah sekarang dengan erti pondan, maknyah atau gay.

Seorang guru sekolah kebangsaan antara 16 lelaki berpakaian wanita yang ditahan ketika menyertai pertandingan ratu cantik mak nyah yang digelar ‘Miss Universe Asia 2008′ di sebuah resort di Jalan Tok Bali pada 26 Julai 2008. 50 mak nyah bersiap sedia untuk menyertai pertandingan. Bagaimanapun, selepas menyedari kehadiran pihak berkuasa, ramai antara mereka lari dengan kenderaan masing-masing namun pihak JAHEAIK berjaya menahan 16 mak nyah berusia 20 hingga 30-an yang mengambil bahagian dalam pertandingan ratu mak nyah. Semua yang ditahan akan didakwa mengikut Seksyen 7, Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985 iaitu kesalahan membabitkan lelaki yang memakai pakaian wanita dan berlagak seperti wanita.”


Semua mak nyah terbabit sedang bersiap sedia memperagakan pakaian kebaya dan gaun malam yang seksi. Pakaian itu antara empat pakaian wajib bagi setiap peserta, manakala dua lagi pakaian yang perlu diperagakan adalah kasual dan pakaian mandi.

http://ustsaifulbahri.blogspot.com

1 ulasan: