Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 26 Disember 2010

Belajarlah Menghormati Ilmu

Ahad (26 Dec) kuliah di Surau Sg Relong. Kebetulan ada satu jamaah dakwah berada di sana. Tengok pada perwatakkan dan pakaian cukup hebat dengan pakaian janggut serban sejuk mata memandang.

Tetapi malangnya ketika saya memulakan kuliah pengajian,mereka duduk berkumpul di belakang. Bukan nak dengar kuliah tetapi bersembang sehingga suara mereka mengganggu kosentrasi jemaah pengajian ahli kariah yg hadir. Pelik juga saya...tak tau adab ke mereka ini??. Kalau tak mahu dengar kuliah saya tak kisah, keluar dari majlis ilmu cari tempat lain jangan ganggu jamaah yang nak mengaji ilmu.

Pada saya mereka ini anak-anak muda yang ghairah nak beramal tapi ilmu tak ada. Saya tak tergamak nak tegur tetapi ada seorang ahli kariah mungkin kerana tak tahan sangat telah menegur dan menyuruh mereka beredar. Kita guna masjid atau surau orang jagalah akhlak supaya ahli kariah senang dengan kehadiran kita yang berniat nak memakmurkan rumah Allah.

Ketika saya nak balik seorang ahli kariah menghampiri saya..."nasib baiklah ustaz yang mengajar malam ni...kalau giliran ustaz xx yang mengajar memang confirm mereka tu kena jerkah dengan ustaz xx baru padan muka."
Dalam hati kecil saya berkata licik sungguh syaitan orang fasik terpedaya dan orang yang rajin nak beramal pun boleh diperdaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan