Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 31 Disember 2010

Apa sudah berlaku pada anjing nie...


Peribahasa Melayu ada menyebut "Melepaskan anjing tersepit" Maknanya amat dalam. Silap haribulan kita pulak ditokaknya.
Biasa tengok anjing tersepit tak? Mungkin kekadang ada lah ternampak anjing yang tersepit kena tindih dengan kayu atau tersepit dicelah batu..
Didalam Islam anjing termasuk najis mughalazah seperti juga babi. Ia binatang cerdik yang boleh dilatih. Kalau pelihara anjing di rumah malaikat Rahmat tak akan masuk. Kalau nak pelihara untuk jaga kebun kenalah buat kandang anjing di kebun


'Melepaskan anjing yang tersepit' ...apa pula maksudnya?
Anjing adalah binatang karnivor. Bergigi taring..dan takkala ia tersepit dia akan melolong lolong kesakitan.
Kasihan kan?? Ye benar..kita sebagai manusia perlu ada rasa belas kasihan..tetapi peribahasa Melayu ada keindahan tersembunyi!

Walaupun kita merasa belas kasihan kerana ingin melepaskan seekor anjing yang dalam kesakitan ini, kita perlu mengambil langkah berjaga jaga kerana binatang ini adalah karnivor! Bergigi taring dan dalam kesakitan..Ia tidak kenal siapa yang ingin menolongnya..selalunya binatang yang bergigi taring ini bila sakit akan cuba menggigit gigit dan menokak nokak segala benda di kelilingnya termasuk tangan manusia yang ingin menolongnya!

Jadi, berhati-hatilah...nak 'melepaskan anjing yang tersepit'.. Ia menggambarkan -seseorang yang tidak tahu berterima kasih setelah ditolong sewaktu susah sebaliknya memberi kesusahan kepada si penolong!!

2 ulasan:

  1. Mendalam maksudnya.......mintak izin share

    BalasPadam
  2. Maksud mendalam...terutamanya aq sbg perantau jln jauh..tahniah

    BalasPadam