Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Sabtu, 20 November 2010

Jangan Bersedih...Jangan Berdukacita


Ya Allah Kenapakah Aku Diuji...?

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja mengatakan "Kami telah beriman sedangkan mereka belum diuji. Sesungguhnya kami telah menguji mereka yg terdahulu dari kamu dan kami mengetahui siapa yg beriman dan siapakah yg berdusta" (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Ya Allah kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan...?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu namun ia mendatangkan kebaikan kepada kamu, dan kamu menyukai sesuatu tetapi mendatangkan keburukan kpd kamu" Allah amat mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahuinya "(Surah Al-Baqarah ayat 216)

Ya Allah kenapa aku rasa lemah dan kecewa?

"Janganlah kamu bersikap lemah,dan janganlah pula kamu bersedih hati... padahal kamu adalah orang yg ditinggikan darjatnya andainya kamu seorang yg beriman"(Surah Ali Imran ayat 139)

Ya Allah aku tidak mampu menghadapi ujian Mu

"Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa drpd rahmat Allah melainkan orang yang kafir (Surah Yusuf ayat 12)

Ya Allah sampai bilakah hambaMu akan diuji begini?

"kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan...Sesungguhnya sesudah kesulitan itu akan ada kemudahan" (Surah Al-Insyirah ayat 5-6)


1 ulasan: