Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Sabtu, 20 November 2010

Pernahkah Kita....

Pernahkah kita terfikir bahawa masa berjalan begitu cepat. 2010 akan pergi dan tahun 2011 akan datang. Angka pada usia kita akan berganjak . Kita bukan remaja lagi.Mungkin anak kita sudah besar, punya anak menantu dan.. mungkin juga sudah punya cucu.

Pernahkah kita terfikir andaikata disaat kita masih berseronok seperti orang muda kita dijemput Ilahi secara tiba-tiba tanpa sebarang bekalan untuk pengembaraan kita di alam barzah

Pernahkah kita berhenti sejenak, dan bertanya pada diri kita sendiri, apa yang terjadi pada kita di malam pertama ketika kita meninggal?

Apa yang telah kita persiapkan untuk kematian—sesuatu yang pasti datang kepada kita? Apakah kita akan berada di tempat yang baik ataukah di tempat yang buruk? Seberapa sering kita mengingat mati? Fikirkanlah sejenak, saat dimana tubuh kita dimandikan dan akan segera dikuburkan.

Pernahkah kita memikirkan saat dimana orang-orang membawa tubuh kita ke pekuburan? Dan ketika semua keluarga kita menangis.

Pernahkah kita memikirkan saat tubuh kita diletakkan di dalam liang lahad? Semuanya gelap, dan hanya tanah dan tanah belaka.

Di saat itu, kita sedar kita sendirian. Tak ada orang lain, dan semuanya begitu sempit. Tulang-tulang kita bahkan saling berdesakkan.terasa begitu sempit sekali..

Mungkin saat itu kita tengah menyesali semua perbuatan buruk kita di dunia. Kita mungkin baru menyesali akhlak kita terhadap orang tua kita, kita menyesal mengapa kita tidak menginfakkan diri kita untuk terus BERJUANG dan BERJIHAD meneruskan amanah yang diwariskan para Anbiya’.

Pada masa itu tidak ada perhiasan yang yang menemani kita.. Yang ada hanya semua perbuatan kita.

ketika kita ditinggalkan bersendirian, mungkin kita ingin berteriak dan menyeru semua orang agar jangan pergi dari kuburan kita. Tapi kita tak bisa mendengar. Kita mendengar langkah kaki mereka menjauhi kita. Dan kemudian, di situlah kita berada, rumah masa depan kita yang pasti akan kita tempati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan