Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 24 September 2010

Lu Fikirlah Sendiri...


Dalam sebuah kampung, ada sepasang kawan yang agak karib. Sorang nama Puzi dan sorang lagi nama Isa. Dua-dua orang ni masih lagi tak bekerja, asyik lepak kedai kopi janda milah main dam haji berpapan-papan.

Pada sebelah malamnya, seperti biasa mereka merayap-rayap untuk mencari rezeki terpijak. Mereka menuju ke rumah Pak Husin yang kini berada di Kuala Lumpur melawat anak cucunya di sana.

Sampai di depan reban belakang rumah Pak Husin, Isa bersuara...Pozi sungguh ke tak ada orang dalam rumah ni..? nampak lampu menyala je......"

Hang tok sah dok risau le..Pak Husin mana ada.. dia pi tengok anak cucu dia kat KL" Puzi memberi jaminan kepada Isa...

Mereka pun mulakan kerja, mencuri ayam Pak Husin... Setelah dapat sorang seekor mereka pun pulang sambil menyanyikan lagi "hoi hoi ya hoi"...

Esoknya, ketika Isa sedang mengasah parang untuk sembelih ayam yang dicuri, Pozi menyapa Husin...

"Hang nak buat apa dengan ayam tuu..?" 'Nak sembeleh le" Selamba je Isa menjawab..."

'Awat hang bengong sangat? bukankah ayam tu ayam curi pulas je tengkok ayam tu..Hang sembeleh pun tetap haram jugak sebab ayam curi" Isa garuk kepala...

Rancangan jahat dua sahabat karib ini diteruskan lagi. Kali ini kelaku mereka lebih berani, memecah masuk rumah Pak Husin.

Sampai dalam rumah, mereka curi apa sahaja yang senang di bawa asal boleh dijual kerana tiada barang kemas yang dijumpai. Isa terlihat senaskah Al-Quran yang begitu cantik dijadikan hiasan di atas meja yang teletak di tepi dinding.

"Benda ni kalau jual boleh dapat duit nih ?' Isa kemudian mencari sesuatu untuk dibuat alas..."Hang cari apa lagi?

Pozi bertanya kerana heran melihat Isa yang mundar mandir. "Ni ha nak cari kain buat lapik'
Nak buat apa kain lapik ..? " Bukankah pegang Quran kalau tak berlapik berdosa. nanti kena laknat dengan Quran...aku bukannya ada air sembahyang...sebab tuu la aku cari kain nak buat lapik nak angkat Quran nii..."

Inilah kalau tak faham ajaran Islam. Tengok artis dengan pakaian seksi,dedah aurat tetap cakap alhamdulillah bila menang sesuatu anugerah, hampehh sungguh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan