Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 24 September 2010

Berhati-hatilah Memilih Makanan...


Kita suka sangat makan nasi lemak. setiap pagi kita dapat lihat banyak gerai-gerai menjual nasi lemak. Mungkin ada di antara kita menjadikan nasi lemak sebagai makanan harian terutama diwaktu pagi.

Persoalannya adakah makanan ini sesuai untuk kesihatan. Sedangkan menjaga kesihatan itu sangat dituntut dalam ajaran Islam. Bayangkan hanya nasi sahaja sudah 389 kalori?bayangkan kita makan dengan telur,ikan bilis atau ayam..Sudah berapa banyak kalori..Dan ingat itu hanyalah sarapan pagi.Belum lagi makanan tengahari,minum petang dan makan malam..



ROTI CANAI
Satu keping canai mengandungi 301.5 kalori.Jadi kita telah pun makan 15% dari jumlah keseluruhan total kalori per hari.Tapi pertanyaannya,adakah kebanyakkan kita makan satu keping roti canai setiap hari??
Bagimana kalau dua keping?tiga keping?empat keping??
Kalau kita makan empat keping bermakna kita sudahpun mengambil 60% dari total jumlah kalori per hari.Betapa berlebihannya kita makan.Ini juga akan menyebabkan tingginya lemak dan karbohidrat dalam badan kita.Jangan kita lupa,tingginya lemak dan karbohidrat akan menyebabkan risiko penyakit jantung dan diabetes tinggi!





Makanlah ikut keperluan jangan makan ikut nafsu. Untuk penggemar roti canai dan nasi lemak,jadualkan lah pemakanan anda. Sekali sekala mungkin tidak ada masaalah... Tapi kalau setiap hari itu sahaja makanannya bimbang nanti seperti pepatah melayu ada berkata "Sudah tenhantuk beru terngadah" Mengawal lebih baik dari mengubati...

Wallahuaklam




Tiada ulasan:

Catat Ulasan