Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Ahad, 12 September 2010

Allah memanggil manusia/hambanya dalam 3 suasana


Panggilan Pertama:

Allah memanggil manusia untuk datang ke rumahNya sebanyak 5 kali dalam satu hari pada waktu-waktu yang telah ditetapkan. Tapi berapa ramaikah manusia datang menyahut panggilanNya?. Sahutan panggilan Allah ini boleh dilihat dalam empat kumpulan gelagat manusia.

Gelagat Pertama:
Kumpulan manusia yang bersegera menyahut panggilanNya. Mereka terus datang.

Gelagat Kedua:
Kumpulan manusia yang datang lambat.

Gelagat Ketiga:
Kumpulan manusia yang kadang-kadang datang dan kadang-kadang tak datang.

Gelagat Keempat:
Kumpulan manusia yang tidak datang langsung. Tidak endah kepada panggilan Penciptanya. Angkuh kepada Pemberi kehidupannya. Bersifat sombong dengan Allah. Kumpulan manusia jenis ini telah mengambil dan menggunakan dengan sewenang-wenangnya 'selendang' Allah.

Cuba bayangkan, jika kita sekarang ini berumur 55 tahun setelah ditolak waktu belum baligh 15 tahun dan bakinya 40 tahun dan selama itu kita tidak pernah menyahut panggilan Allah. Dalam tempoh itu Allah tidak jemu-jemu memanggil kita sebanyak 73,000 kali tapi kita tidak pernah untuk menyahut panggilanNya datang ke rumahNya. (Perkiraannya : 40 tahun x 365 hari x 5 kali = 73,000 kali). Kalau sebanyak itu, jemputan Allah kepada kita tapi kita tidak pernah menyahutNya, manusia apakah kita ini kalau tidak manusia degil dan sombong. Sama-samalah renungkan dalam gelagat jenis manusia manakah kita ingin masuk!

Panggilan Kedua:

Allah memanggil kita mengadapNya melalui perintah yang terdapat dalam AlQuran. Menghadirkan diri ke Baitullah pada waktu yang ditetapkan. Melakukan ibadat Haji dan Umrah bagi yang berkemampuan. Semua manusia mampu melakukan jika berusaha dan bertekad untuk menyahut panggilan Pencipta Yang Maha Agong. Sebagai hamba yang diciptaNya apakah kita tidak mampu untuk bertekad untuk menyahut panggilan ini sekali seumur hayat?.

Panggilan Ketiga:

Panggilan pertama dan panggilan kedua Allah menjemput manusia pada waktu dan masa yang manusia sendiri dapat mengetahuinya. Dan manusia masih terus boleh lagi menolak panggilan Allah atas sebab-sebab manusia sendiri yang memberi alasannya. Tapi panggilan ketiga ini Allah merahsiakan masa dan waktunya. PanggilanNya kali ini manusia tidak boleh lagi memberi alasan untuk menolaknya. Allah memaksa hambaNya kembali menemuiNya melalui utusanNya Malaikat Izrail.

Waallahu'alam
Nota: Yang baik datangnya dari Allah SWT dan yang buruk dari diri penulis sendiri. Catatan ringkas dari Ceramah Magrib oleh Ustaz Omar di Masjid Nurul Yakin Kelana Jaya pada 26 Oktober 2009 sebagai renungan bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan