Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 5 September 2012

Sekolah ... dulu dan sekarang

Dulu mula berkhidmat sebagai guru terlatih, di negeri di bawah bayu  aku tengok bebudak sekolah cukup senang dan mewah. Semua free. Baju, seluar, stokin,kasut, buku tulis termasuk susu sekolah. Kerajaan Sabah masa tu kaya dengan balak. Seingat aku cikgu dari semenanjung pun diberi tanah 5 ekar sorang. Tapi aku tak sempat nak merasa sebab Kerajaan Berjaya jatuh di tangan PBS. Pun begitu aku tengok murid-murid masih dibekalkan dengan kemudahan pembelajaran secukupnya.

Sekarang ekonomi agak teruk sehingga peruntukkan untuk Kementerian Pelajaran dikurangkan. Anak-anak sekolah mak bapak kena tanggung. Tak ada lagi pakaian free,buku tulis free bahkan kadangkala melalui PIBG ada pula bayaran tambahan yang dikenakan kepada ibubapa pelajar.

Akan datang aku pun tak tau mungkin sampai mak bapak kena usung kerusi meja anak. mintak-mintak janganlah seperti yang berlaku kepada sekolah ini



Tiada ulasan:

Catat Ulasan