Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Khamis, 24 Mei 2012

Usaha...ikhtiar..tawakal....Doa


Banyak di kalangan kita tidak begitu memahami akan konsep ini dalam menentukan kejayaan anak-anak. Ada yang berusaha berikhtiar sanggup berhabis wang ringgit untuk pembelajaran anak-anak, tetapi lupa untuk brdoa dan bertawakal kepada Allah. Justeru mungkin anak itu berjaya tetapi mempunyai sakhsiah yang tidak baik,tidak solat dan tidak menutup aurat.

Tidak hairan ada anak yang bergaji besar hidup mewah tetapi mengabaikan ibu bapanya. Untuk memastikan agar perkara ini tidak berlaku saya mencadangkan beberapa amalan doa yang boleh diamalkan sepertimana amalan para aulia dalam mendidik anak

1-Baca Al-Fatihah sekali
2-Baca ayat kursi sekali
Baca Surah Al-Insyirah sekali



d) Baca Surah Toha 1-5 (1 kali)ayat



Kemudian hembuskan diubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi anak yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar rajin solat dan lain-lain.

atau

Baca Surah al-Fatihah,surah Taha ayat 1 sehingga 5,diikuti doa Nabi Daud sebanyak 3 kali.Doanya,”Ya Allah,lembutkanlah hati anakku(sebut namanya),seperti mana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi.(sebut namanya).”Kemudian hembuskan pada makanan dan minuman.Kalau anak masih menyusu,hembuskan pada susu.

atau
Ketika memasak,sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200 dari Surah Ali Imran yang bermaksud:”Wahai orang yang beriman!Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu,dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir’Ya Hayyu,Ya Qayyum,Ya Latiff dan Ya Rahman’berulang-ulang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan