Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Isnin, 14 Mei 2012

Maksiat sebelum Terhempas


JAKARTA - Buat maksiat sebelum mati. Mungkin itulah perkataan yang sesuai kepada sebahagian penumpang pesawat Sukhoi Superjet 100 yang sedang melakukan joy flight (ujian penerbangan) dan akhirnya terhepas di kawasan Cidahu, Gunung Salak, Sukabumi, Jawa Barat, Rabu lalu (9/5/2012). Pesawat yang dibawa oleh juruterbang Alexander Yablontsev dan pembantu juruterbang Alexander Kochetkov membawa sekitar 50 orang penumpang. 
Seperti dipetik dari laman web www.phylopop.com, dari sekian banyak gambar yang tersebar, sekurang-kurangnya ada 3foto yang menunjukkankan aktiviti pramugari yang menjamu arak kepada para penumpang. Minuman haram itu diberikan ketika pesawat buatan Rusia itu di udara. Semua jenis bir itu mengandung alkohol yang tinggi (sampai 15%) yang boleh mempengaruhi kesedaran seseorang. Apakah juruterbang dan pembantu juruterbang turut diberi minuman bir ini atau tidak?. Wallahu a'lam, belum dapat dipastikan. Jika itu terjadi, ia boleh menjadi punca kelalaian manusia (human error)yang menyebabkan kecelakaan pesawat Sukhoi Superjet 100.

Ulasan terhadap tersebarnya gambar-gambar ini, Ketua Dewan Dakwah Islamiyah Indonesia Bekasi, Ustaz Bernard Abdul Jabbar, mengaku sangat mengecewakan. Ustaz Bernard mengingatkan bahawa segala musibah biasanya memang selalu didahului oleh kemaksiatan. "Ini peringatan dari Allah Swt. Mereka bermaksiat sebelum take off. Melalui peristiwa ini Allah Swt mengingatkan kita semua untuk menjauhkan diri dari maksiat. Itu pelajarannya," katanya. Inilah gambar-gambar lain dalam pesawat yang menunjukkan adanya petsa menjamu hidangan arak di dalam pesawat Sukhoi SJ-100

Tiada ulasan:

Catat Ulasan