Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Selasa, 29 Mei 2012

Bicaralah dengan hati...


Ustaz ada tengok rancangan debat Imam Muda dengan Ustazah Pilihan tak? Apa pendapat ustaz? Lalu aku ambil peluang untuk menonton rancangan ini nak tahu jugak apa yang diperdebatkan. Rupanya Isu yang diperdebatkan itu dah jelas hukumnya dalam Al-Quran maupun hadis cuma ia perlu dibahaskan dalam bentuk wacana atau perlongsian ilmu bukan dalam bentuk perdebatan.


Bagi aku rancangan ini lebih menjurus untuk menilai dan  menunjukkan kepetahan samaada ustaz muda maupun ustazah pilihan mempertahankan pendirian meskipun ada sedikit emosional. Sebab itulah banyak komen-komen yang rata=rata melahirkan perasaan "kurang senang" dengan rancangan terbabit.

 Sekali lagi ditegaskan...Usahlah perdebatkan hal-hal yang berkaitan agama (ISLAM). Lebih elok ditukar kepada wacana ataupun forum dan duduk berbincang, itu lagi elok rasanya kerana apa yang dapat kita lihat adalah sikap “emosi” yang agak keterlaluan terutama terhadap mereka  yang bergelar Imam Muda & Ustazah. Masing-masing sibuk pertahankan “gender” yang lebih banyak menimbulkan perbalahan. 


Tajuk debat semalam pun cukup “kurang sesuai” untuk didebatkan. Sedangkan dengan agama lain pun kita adakan "perbincangan", inikan pula kita sesama Islam yang sibuk “berdebat” . Kalau tajuk PTPTN atau Islam sikular barulah wajar diperdebatkan supaya semua orang dapat membezakan antara hak dan batil


Komen-komen dalam facebook yang sempat aku petik
Muhammad Hafiz bgi aku program imam muda pn dh xwajar jgak...sbb apa aku ckp mcm tue..perlu ke bab agama nk di jadi kn pertndingn mcm malaysian idol af smua mcm tue...wajar ke mcm tue...nk berdakwah xperlu nk masuk mcm tue..ukuran keimanan seseorang leh dinilai dengan masuk program mcm tue...xphm aku...tue skadar pendapat aku je...kalo salah maaf la ye...peace.


Nurulhudda Nazlin B. Hussin apa isu nak didebatkan.... isu agama??? nak buktikan siapa lebih alim, siapa lebih fasih berhujah?? perkara mengarut...


Md Zuha debat yg memalukan umat Islam..tu je aku blh komen..klu maki kan dose plok..SGT TIDAK WAJAR..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan