Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Rabu, 25 April 2012

Akhirnya aku sujud syukur...


Kadangkala kita tak terfikir akan pertolongan dari Allah ketika mana kita berada dalam kesulitan dan kesukaran. Saya yakin dengan apa yang telah dinyatakan dalam Al-Quran "sesiapa yang taat akan Allah maka Allah akan beri kepada dia jalan keluar" Maksud disini adalah jalan keluar dari kesempitan dan kesusahan.

Aku terkejut bila jiran hadapan rumah memberitahu keretaku menyala lampu di belakang. Lama dah dok menyala takut nanti bateri kondem. Aku ambik kunci start hidup tetapi bila tutup kunci masih ada bunyi lalu aku start balik dan bergegas untuk ke workshop kereta labih kurang 7 km.

Aku amat terganggu dengan bunyi kereta agak bising daripada biasa dan kemudian aku tercium bau hangit. Bertambah malang lagi kerana ada 3 lampu trafik yang terpaksa dilalui dan kebetulan pulak bila sampai saja warna merah dan terpaksa berenti.

Aku jadi makin panik bilamana berhenti dilampu merah pertama asap mula keluar dari bonet hadapan dan di  belakang keretaku banyak  kenderaan lain yang berbaris panjang. Aku nekad untuk teruskan perjalanan dan melepasa lampu isyarat kedua satu bunyi letupan di hadapan tempat injin kereta dan aku rasa darahku seolah-olah tel;ah kering. Mulutku tak berhenti membaca ayat al-Quran dan bersyahadah andaikata keretaku meletup atau terbakar mungkin besoknya terpapar berita "Seorang ustaz rentung dalan kereta di jalan Kamuntig"Allah hu akbar mintak simpang lah...

Selepas bunyi letupan itu injin keretaku mati serta merta dan  nasib baik ada simpang ke kiri dan aku cepat-cepat membelok masuk ke kiri jalan kebetulan pula jalan dalam keadaan menurun jadi aku cuma tekan break hingga berhenti di tempat yang sesuai...Alhamdulillah selamat. Namun satu masaalah lagi pintu tingkap automatik yang dibuka tak boleh dinaikkan kerana bateri heng sedangkan ketika itu sudah hampir masuk waktu maghrib. malang bertambah aku tak boleh konteks sesianpa kerana dlm kelamkabut handphone tertinggal. Panggil makenik diapun tak boleh buat sesuatu dan katannya kereta ini perlu ditarik. Aku nekad tinggalkan kereta dalam keadaan tingkap terbuka kerana takut terlepas solat magrib aku terpaksa jalan kaki balik rumah sejauh 5 km. Selepas solat Insya masih teringat  takut jadi apa-apa pada keretaku bergegas aku pergi dengan motosikal dan aku beli plastik untuk tutup cermin tingkap yang terbuka. maklumlah dalam kereta ada radio player vcd yang bernilai hampir 2 ribu. Aku berserah pada Allah bila taukey cina sebelah kata kawasan ni kerap berlaku kecuriaan.

Malam jam 4 pagi aku bertahajud bukan solat tahajud tetapi aku tahajud dekat kereta ku yang tersadai... alhamdulillah sehingga ke pagi keretaku selamat. Jam 10 pagi kereta di tarik ke bengkel. Syukur ya Allah Engkau telah  melapangkan akan segala kesulitanku...Aku sujud syukur..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan