Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Selasa, 10 Januari 2012

Laa ni semua kena duit...nak kata apa. Keluhan seorang bapa.

Baru-baru ini saya yang mempunyai 3 orang anak yang bersekolah di sekolah kebangsaan telah selesai untuk sessi pendaftaran disekolah tersebut.Tiada bayaran yuran membebankan disitu.

Setelah itu saya mendaftarkan pula anak2 di sekolah agama KAFA ini dikawasan kediaman rumah saya.walaupun agak mengejutkan dengan bayaran sebanyak RM650 untuk sessi persekolahan mereka termasuk yuran untuk 2 bulan.Tetapi atas rasa tanggungjawab saya membayarnya dengan sedikit terasa bebannya.Mahal juga yuran KAFA ini.Bentak hati saya.Bagaimanalah nasib bagi ibubapa yang tidak mampu untuk membayar sebanyak itu.

Tidak habis disitu,tetiba 3 orang anak balik dari persekolahan KAFA itu membawa 3 surat yang berlainan meminta untuk bayaran untuk membeli buku teks pulak.Buku apa lagi yang hendak dibeli?Bukan sudah dibayar yuran tempohari? 'Ini untuk beli buku teks abah'.Aduhhh ada lagi ker?Lalu keesokkan harinya saya ke pejabat sekolah KAFA tersebut.Memang benar pengetua itu kata,ibu bapa kena beli lagi buku teks daripada pihak JAKIM pula sebanyak 7 buah seorang.Lalu pengetua itu menunjukkan surat daripada pihak JAIS berkenaan perkara itu yang bernumbor rujukkan JAI.SEL.BPI/05/010/03(1).

'Ini wajib beli ker ustaz?'.Saya bertanya.'Wajib beli kerana ini arahan JAIS'.kata ustaz itu. Dari situ saya buat kesimpulan bahawa pihak berkuasa agama terutama JAIS dan JAKIM telah merumitkan penyampaian agama kepada semua umat islam terutama anak2 kita yang masih mentah ini.Pernahkah pihak mereka memikirkan bahawa berapa ramai anak2 kita yang tidak bersekolah agama disebabkan bebanan yang mereka pikul selama ini.Sudahlah bebanan bersekolah kebangsaan dirasai,dipukul lagi dengan bebanan yuran disekolah agama pula.

Kredit untuk FB Pembantah Kezaliman

2 ulasan:

  1. Parents saya juga pernah mengalami situasi yang sama,Yuran sekolah petang (KAFA) lebih mahal berbanding sekolah biasa.Kami 3 beradik dan tentulah membebankan bagi parents saya,Namun kerana ingin anak2 mereka cerdik agama,parents saya sanggup berkorban...Diharapkan masalah ini dapat diteliti dan dipanjangkan kpd pihak yang berwajib...

    BalasPadam
  2. Betul tu saya setuju sangat dgn pendapat tuan..Apatah lagi sekolah agama yang mendapat bantuan dari negeri ataupun pusat. Ingatlah anak-anak yang terdidik dgn agama merupakan aset yg amat berharga kepada Negara.

    BalasPadam