Terimalah seadanya...inilah yg mampu disumbangkan

Jumaat, 27 Januari 2012

Jangan namakan anak anda dengan nama ini...Betul ke?

"Ustaz...betul ke Balqis itu nama bangsa jin.? Pelik juga soalan nie. Saya tanya balik, kalau betul kenapa? "Ada orang kata kalau ambik nama jin kita mudah didampingi dan diganggu oleh jin." Saya tanya lagi ada nas yg soheh ke? "Idak le ustaz..saya tak tahu pasai tu saya tanya ustaz..."

Dalam rancangan 'tanyalah ustaz' seorang penceramah melarang menggunakan nama-nama tertentu yang kununnya boleh membawa malapetaka akan kena gangguan makhluk halus. Antara nama-nama itu ialah Balqis,Najwa,Qistina,Arisya,Zaquan dan sebagainya. Tetapi apa kaitannya dengan manusia sekiranya nama ini diguna pakai?

Rasanya kita perlu berhati-hati agar tidak mengangkat sesuatu nama itu boleh mendatangkan mudharat atau musibah pada diri seseorang.Sesungguhnya mudharat dan menafaat kesemuanya datang daripada Allah swt. Sebarang dakwaan tanpa dibuktikan dengan sunnatullah,nas Al-Quran atau Al-Hadis perlu ditolak sama sekali kerana boleh mendatangkan syirik.

Profesor Dr Haron Din ketika ditanya, menolak sama sekali dakwaan tersebut dgn mengemukakan ayat 65 surah An-naml (sila rujuk) Meskipun begitu ada-ada nama-nama jin kafir yang disebut dalam hadis tidak sepatutnya digunakan kerana nama itu sangat buruk spt Azazil, Wiswas,Khannas,Murrah,Harb,Soba dan beberapa yg lain spt yg disebut dalam hadis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan